Enthousiame voor The Sheer ontvlamt date tussen Mojo en Universal

Platenmaatschappij en concertpromotor investeren samen in Nederlandse band

Voor het eerst zetten een concertpromotor en een platenmaatschappij gebroederlijk de schouders eronder: Mojo en Universal betalen samen de lancering van The Sheer. Volgende week worden de laatste juridische hobbels opgeruimd, eind februari komt het debuutalbum van The Sheer op de markt. Zwaar weer, nieuwe creatieve constructie?

Platenmaatschappij en concertpromotor investeren samen in Nederlandse band

Volgende week gaan de handtekeningen onder een unieke constructie: Mojo en Universal investeren samen in de lancering van The Sheer. Het scheelt dat bij beide partijen de verantwoordelijke heren elkaars taal spreken. Mojo manager Coen ter Wolbeek werkte jarenlang bij een platenmaatschappij. Wilbert Mutsaers juist vandaan uit de Mojo stal, en presenteert nu bij Universal het visitekaartje ‘head of marketing & international exploitation’. Ook al noemt Mutsaers hun onderlinge samenwerking een ‘joint venture’, en heeft Ter Wolbeek het steevast over ‘een gezamenlijk project’, over de kwaliteiten van The Sheer zijn beide heren het eens. Eerst was er het enthousiasme voor The Sheer, daarna kwam het idee voor de constructie. Toen Ter Wolbeek twee jaar terug The Sheer was opgevallen, stapte hij naar zijn baas met het plan de band onder hun hoede te nemen en een investeringspartner te zoeken. Universal was op dat moment ook al een van de platenmaatschappijen die in gesprek waren over een ‘gewoon’ platencontract. In de tussentijd heeft The Sheer veel gespeeld, zoals een acoustische tournee en voorprogramma’s van The Rasmus en Krezip. Ter Wolbeek: “Het grondwerk is een stuk grondiger uitgevoerd dan gewoonlijk Tienduizend mensen hebben de band nu al live gezien voordat de plaat er is.” Het opmerkelijke van de constructie is dat vroeger Mojo door de platenmaatschappijen als een bedreiging werd gezien. Ze zouden wel eens ook platen uit willen brengen. In deze zware tijd voor de platenindustrie is Mojo dus eerder een partner dan een concurrent. Maar heeft Universal - wereldwijd de platenmaatschappij met het hoogste marktaandeel – tegenwoordig onvoldoende middelen om te investeren in Nederlandse bands? “Nou , zo kost het ieder maar de helft. Dat klinkt kruideniersachtig, maar ’t is wel zo”, aldus Mutsaers. Al bracht de samenwerking nogal wat juridisch gesteggel teweeg voordat het contract rond was.“Wie wordt bijvoorbeeld de eigenaar van de tapes?”, legt Mutsaers uit, “Normaal is het zo dat je òf iets koopt òf iets huurt, maar nu koop je zeg maar met twee partijen een huis.” Wel houdt Mutsaers de constructie low key: “Het heeft bijvoorbeeld geen aparte label naam gekregen, omdat het niet het hoofddoel was om een label in het leven te roepen. Ik wil niet geheimzinnigheid doen, maar de band moet er niet onder lijden.” Het is overigens niet zo dat The Sheer nu een streepje voor heeft om bijvoorbeeld bij voorbaat al op de grote festivals te staan.“Was dat maar zo… Ik moet even hard vechten naar boekers of festivalcommissies”, ontzenuwt Ter Wolbeek.”De uitdrukking ‘een sigaar uit eigen doos geldt hier zeker niet.” Of het experiment in de toekomst zal worden doorgezet met andere bands hangt uiteraard af van het succes, en van een evaluatie. Ter Wolbeek relativeert: ”Als het lukt is het geweldig, en anders was het gewoon een leuk avontuur.” Michel Huijgen, bandmanager van The Sheer, is in ieder geval erg tevreden met de uitkomst. Vanuit de band gezien verandert er weinig, ook al zijn er nu twee exploitatnten. Huijgen:“Er was wel veel interesse in The Sheer, maar het is op het moment heel lastig voor platenmaatschappijen om wat nieuws te brengen. Wij geloven in deze nieuwe constructie.”