Mojo: “Het monopolie ligt bij de artiest”

Boekers Ron Euser en Maurice Spijker aan het woord

Na “klachten van spelers uit het veld” deed de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) begin deze week een inval bij het kantoor van concertorganisator Mojo. Meteen daarna durfden de spelers uit het veld plots ook on the record te spreken. In het bijzijn van perswoordvoerder Jan Willem Luyken luchten vandaag Mojo boekers Ron Euser en Maurice Spijker hun hart. Ook on the record.

Boekers Ron Euser en Maurice Spijker aan het woord

Ron Euser en Maurice Spijker, beide boekers bij Mojo, hebben de zwaarste week van hun bestaan bij het bedrijf er bijna op zitten. Veel vuile was werd er deze week buiten gehangen. Vooral uit de dancehoek kwamen ferme beschuldigingen van machtsmisbruik. Artiesten zou verboden worden zaken te doen met concurrenten, festivalterreinen zouden exclusief geclaimd worden en artiesten alleen als package aangeboden worden. Vooral Duncan Stuttenheim van dance organisator ID&T en Jan Hendrik Bouw van boekingskantoor Fillin Da Gap namen geen blad voor de mond. Omdat elk woord in het kader van het NMa-onderzoek wel twee keer gewogen moet worden, is ook perswoordvoerder Jan Willem Luyken aangeschoven. Maar dat belet Euser niet heel diep te zuchten als hij de beschuldigingen opnieuw hoort. Beschuldigingen die vaak in algemene termen klonken. Maar er waren ook een paar concrete voorbeelden. Zoals ID&T die voor Mystery Land Moloko wilde boeken en daar niet in slaagde. Volgens ID&T omdat Mojo de agent van de band had gebeld. Volgens Ron Euser omdat ID&T niet genoeg haar best heeft gedaan: “Alsof wij zo’n agent gaan bellen om hem te verbieden zaken te doen. Wat een onzin! Het lukte een klein festival in Eindhoven ook om Moloko te boeken. Stuttenheim moet gewoon iets harder werken.” Een ander concreet voorbeeld dat deze week opdook was dat van de Audio Bullys. Die zouden een exclusiviteitscontract hebben getekend met Mojo voor Pinkpop. Daardoor kunnen ze tien dagen eerder niet op een ander festival spelen. Volgens Spijker ligt de monopoliepositie hier niet bij Mojo: “Alleen de Audio Bullys hebben het monopolie op de Audio Bullys.” En die artiest maakt zelf de keuze waar hij wel en waar niet optreedt, aldus Spijker. Daar zijn verschillende redenen voor. Spijker: “Jarenlange ervaring, goede service, vijftien mensen met een netwerk die dag in dag uit keihard werken om goede acts te vinden en te boeken. En de loyaliteit van artiesten als gevolg daarvan.” Waar de verhalen in de media de afgelopen week vooral in algemene termen klonken, zeggen Euser en Spijker genoeg concrete voorbeelden te kunnen noemen van artiesten die op niet aan Mojo gelieerde festivals staan. Spijker: “Orbital stond op Pinkpop en Dance Valley! Jeff Mills stond vorig jaar ook op Awakenings. Ik kan je een hele lijst faxen als je wil.” Een concurrent die Mojo het afgelopen jaar wel met succes aftroefde is UDC, organisator van o.a. Dance Valley. Woordvoerder Rob Bout: “Vanzelfsprekend maakt Mojo gebruik van haar positie. Dat doet ieder bedrijf. En de positie van Mojo moet je niet onderschatten. Of het misbruik is, dat mag de NMa nu uitmaken. Met Mojo weet je wel wie je voor je hebt: een geduchte concurrent, waartegen je het soms aflegt, maar die je soms ook de loef kunt afsteken. Dan kom je elkaar tegen en is het man tegen man. Zo boekten wij vorig jaar Underworld en ook Sean Paul. Omdat we onze zaakjes beter voor elkaar hadden. Dat kan wel hoor. Ook Mojo laat wel eens steekjes vallen.”