“Het is een schok en het komt heel onverwacht, maar dàt er iets zou gaan gebeuren had ik wel verwacht”, verwoordt Rob Berends, directeur van het kleine boekingskantoor Paperclip Agency. “Het hing al heel lang in de lucht, eigenlijk al twintig jaar.”
Paperclip moet het hebben van de opkomende bandjes en cultbands waar ze in de loop der jaren goede contacten mee hebben opgebouwd. “Tegen de tijd dat ze Paradiso uit gaan verkopen ben je ze kwijt…”, verzucht Berends. “Elke Britse boekingsagent heeft alleen maar Mojo onder de knop zitten. Ik word door hun monopolie gedupeerd. Ik heb heteen paar jaar geleden op de NMa website bekeken, maar het was me te veel moeite een klacht in te dienen. Het monopolie is niet goed voor Nederland en er werken bij Mojo mensen die het daar mee eens zijn, maar dat zijn niet de leidinggevenden. Ik uit mijn kritiek liever in een persoonlijk gesprek dan door het aan de grote klok hangen. In principe is hun monopoliepositie ongezond, maar de manier waarop Mojo er mee omgaat is goed. Alleen is de manier waarop ze het zo krampachtig handhaven slecht.”
Jan Hendrik Bouw, directeur van het Alkmaarse boekingskantoor Fillin’Da Gap Agency, dat voornamelijk dance acts boekt, is minder verrast door de inval van de NMa, zij het wel door de snelheid van de stappen. Vorige maand kreeg Bouw namelijk reeds bezoek van twee NMa vertegenwoordigers die om informatie vroegen. “Er zijn bepaalde toezeggingen gedaan tijdens Salon Fantasio in december 2002 dat Mojo haar leven zou beteren, maar er worden nog steeds exclusiviteitsdeals gesloten en men werkt altijd achter je rug om.”
Bouw had al eerder pogingen ondernomen kleine boekingkantoren te mobiliseren. “In de dance wereld is er meer weerstand tegen Mojo, want men is toch onafhankelijker. Niemand durfde uiteindelijk, want iedereen was bang voor zijn eigen positie.” Bouw heeft hoge verwachtingen van het onderzoek, zelfs in fiscale zin: “De NMa was zeer goed geïnformeerd en ze gaan heel grondig te werk Ik denk dat er heel veel uitkomt. Ik heb Mojo contracten gezien waar een DJ rustig op 6000 euro productiekosten wordt afgeboekt, terwijl wij belasting moeten betalen over de gages.”
Dance-boeker bij Mojo Maurice Spijker zegt dat het iets anders ligt: "Bij Nederlandse DJ’s die over de juiste papieren beschikken, kunnen wij de volledige gages aan hen uitbetalen en dan zijn zij zelf verantwoordelijk voor eventuele belastingen. Bij Buitenlandse DJ’s is de situatie anders, dan zijn wij verplicht belasting in te houden op de gage. Elke aanbieding voor evenementen waar wij inhoudingsplichtig zijn, zijn ook allen zgn. 'liable to artist tax' aanbiedingen. Dit betekent dat wij verplicht zijn belasting van de gage in te houden en dat doen wij dan ook. De enige die kan aangeven of de gage (of deel ervan) productiekosten zijn en dus mogelijk niet belastbaar zijn, is de artiest! Wij kunnen niet zomaar een bedrag aan productiekosten bepalen. Overigens komen contracten van buitenlandse DJ’s niet van ons, maar van de vertegenwoordiger van de DJ, meestal de agent."
Party organisator Henk Witteveen, die op 20 mei in het Amsterdamse Olympisch Stadion het Diesel U-Music Festival organiseert, bevestigt dat hij graag T. Raumschmiere of The Audio Bullys had willen boeken voor zijn festival. Nu deze acts op Pinkpop staan en volgens Witteveen een exclusiviteitsclausule hebben moeten ondertekenen, gaan zijn plannen niet door. Spijker over dit geval: "Er lagen twee aanbiedingen op tafel. Eén van zijn evenement op 20 mei en één van Pinkpop tien dagen later. De agent mocht kiezen: Pinkpop of het evenement op 20 mei. Er is geen sprake van enige ondertekening van exclusiviteitclausules. Dit soort situaties wordt altijd per geval bekeken bij ons. En ook bij anderen. Het is de verantwoordelijkheid van de agent om aanvragen/shows te coördineren binnen een bepaald territorim. Ook wij krijgen wel eens van een agent te horen dat een artiest niet op een van onze evenementen kan staan omdat hij al op een ander evenement staat in dezelfde periode."
Peter Weening, programmeur van de Groninger clubcircuit zaal Vera, die al jaren het merendeel van zijn bands buiten Mojo om boekt, relativeert echter: “Ik geloof niet zo in die monopoliepositie. Mojo is maar een radertje. De Britse boekingsagenten hebben veel meer macht.”
Kleine boekers luchten hun hart na inval bij Mojo
Jan Hendrik Bouw (Fillin’Da Gap): "Ik denk dat er nu heel veel uitkomt”
Aanleiding voor de NMa-inval bij concertpromoter Mojo Concerts zouden ‘klachten en signalen van spelers in het veld’ zijn. Uit welke hoek komen die klachten dan? Een rondje langs de kleine boekers die nu wel durven te praten.