Duits mp3-label Thinner brengt 50e gratis release uit

Labelbaas Sebastian Redenz: “Ik wou een label beginnen maar had geen geld”

Onlangs bood het internetlabel Thinner de vijftigste gratis release aan op haar site. Het Duitse dubhouse- en technolabel, dat ooit uit de underground van het internet ontstond, wordt sinds drie jaar geleid door de 22-jarige Sebastian Redenz. “Ik denk dat wij een nieuw concept voor de toekomst bieden.”

Labelbaas Sebastian Redenz: “Ik wou een label beginnen maar had geen geld”

Het Duiste dub/technolabel Thinner biedt volgens de 22-jarige labelbaas Sebastian Redenz ‘een nieuw concept voor de toekomst’. Onlangs verscheen de vijftigste titel op de site: ‘I Like To Listen’, een verzamelaar waarop een dwarsdoorsnee uit de stal van Redenz is te horen. Het bijzondere aan Thinner is dat alle releases alleen in mp3-formaat verschijnen en gratis zijn te downloaden. “Ik wou een label beginnen maar ik had geen stuiver. Ik kon dus geen luxe 12-inches uitbrengen. Het voordeel van het distribueren in mp3-formaat is dat je geen dure draaitafel nodig hebt. Een goeie computer is tegenwoordig goedkoper dan een dj-set. Veel dj’s draaien vanaf hun laptop. Daarnaast kun je tegenwoordig ook mp3’s draaien in de auto en op je telefoon. Dat kan niet met vinyl”, aldus Redenz. Naast de technische mogelijkheden van computer en internet speelde ook een belangrijk economisch motief mee bij het ontstaan van Thinner. “Iedereen kon ineens zelf muziek maken dankzij goedkope software. Alleen was er, omdat het zo slecht gaat bij conventionele labels, niemand die nieuw talent een kans bood. Je loopt als label teveel risico.” Dankzij het internet gaat distributie een stuk eenvoudiger en sneller dan voorheen. “Vroeger was een plaat een succes als je er uiteindelijk 1000 van wist te verkopen. ‘I Like To Listen’ is in één week al 2000 keer gedownload. Wij kunnen iedere twee weken een nieuwe release uitbrengen. Onze backcatalogue is momenteel al groter dan 6 gigabyte.” Economiestudent Redenz komt, evenals de naam van het label, uit de zogenaamde ‘demographic underground’. Tijdens bijeenkomsten van de demoscene worden eigen muziek, grafische elementen, maar ook computerprogrammatuur of stukken code uitgewisseld. Het is een ‘open scource’ netwerk van creatieven. Redenz kwam met de scene in contact toen hij tien jaar geleden zelf muziek had gemaakt op een computer. Hij merkte snel dat hij dankzij het internet reacties vanuit de hele wereld kreeg. In het Duitse dancetijdschrift Debug staat Thinner, als enige internetlabel, in de top 10 van dance-labels. “Dat is vreemd, want wij zijn niet het enige mp3-label. Maar ik wil wel dat we de hele wereld gaan veroveren.” Vandaar dat Thinner met een heuse, wereldwijde, promotiecampagne is begonnen. “Die promotie wordt door mijn label partner Martin Juhls betaald. Misschien dat we dat geld ooit terugverdienen als we met de verkoop van T-shirts beginnen.” Maar vooralsnog wil Redenz het label op een non-profit basis blijven runnen. “Ik doe het op mijn manier. Het is mijn vrijheid: mijn zelfrealisatie.” Iedereen kan op zich een plaat uitbrengen bij Thinner. “Maar er is natuurlijk wel een kwaliteitsnorm.” En je mag niet aangesloten zijn bij de Gema, de Duitse Buma/Stemra. “Ik wil geen problemen. Maar binnenkort ga ik uitzoeken hoe het precies zit en alles met de Gema regelen. Voorlopig zit er een disclaimer in onze mp3-files.” Dat de auteursrechten niet tot in de puntjes zijn geregeld, betekent niet dat Thinner er een potje van maakt. “Wij tekenen voor elke release een contract met de artiest. Dat moet ik doen om mijzelf te beschermen. Maar ook om de artiest eigenaar van de muziek te laten blijven.” Nederland wordt op Thinner vertegenwoordigd door de Amsterdamse muzikant Chronolux. Zijn komst bij het label was puur toeval. “Ik ken zijn platen van het Kanzleramtlabel en vond hem altijd al heel erg Thinner. Op een gegeven moment stuurde hij een mailtje via onze site. Hij vond ons heel tof en wou een plaat doen. Hij begreep het echt helemaal. Ook Kanzleramt had er geen probleem mee.”