Nieuw concept Oor kan volgens kenners werken

Ariën Rasmijn (LiveXS): “Het is heel hard nodig dat Oor de diepte in gaat”

Niet alleen de gedrukte versie van Oor verandert, ook de website zal in het nieuwe jaar uitbreiden. Er komen meer actuele nieuwsberichten, meer recensies en abonnees krijgen toegang tot meer exclusieve onderdelen. Volgens hoofdredacteur Mark van Schaick moeten de papieren versie en de website als naast elkaar bestaande media worden beschouwd. In tijdschriftenland zijn de plannen gematigd enthousiast onthaald.

Ariën Rasmijn (LiveXS): “Het is heel hard nodig dat Oor de diepte in gaat”

Het blad Oor gaat net als de website op de schop. Omdat de papieren editie de diepte ingaat, worden de korte nieuwsrubrieken overgeheveld naar de internetpagina. Ook zullen niet alle recensies meer in het blad verschijnen, maar wel op de website. Daarnaast komen er actuele interviews en portretjes op van artiesten die in het land zijn. Volgens hoofdredacteur Mark van Schaick komen er in de toekomst meer multimediale onderdelen. Ook het exclusieve abonnee-gedeelte wordt uitgebreid tot een ‘redelijk stevig pakket’. Van Schaick zegt dat de website niet als afgeleide moet worden gezien van het tijdschrift of omgekeerd. “Het zijn naast elkaar bestaande media die onderdeel uitmaken van Oor als merk.” Toch is het niet zo dat de media zichzelf financieel moeten bedruipen. “Oor is een firma die verschillende dingen doet, dat komt allemaal uit één budget. De advertentieafdeling verkoopt voor zowel het tijdschrift als de website”, aldus Van Schaick. Oor hoopt dat het exclusieve gedeelte op de site straks prikkelt om abonnee te worden. “We moeten duidelijk maken dat er veel gebeurt achter het deurtje. Hoe de verhouding tussen wel en niet exclusief zal komen te liggen, is moeilijk uit te drukken. Het zal een redelijk stevig pakket worden”, weet Van Schaick. Oud-hoofdredacteur Jan Maarten de Winter, thans redacteur bij het blad Elsevier, begrijpt goed dat de frequentie van Oor wijzigt. “Een tweewekelijkse frequentie is moeilijk. Je kunt dan kiezen om over te stappen op een week- of maandblad. Voor een wekelijks gespecialiseerd muziektijdschrift is de markt nu niet goed.” De Winter denkt wel dat de doelgroep van Oor de weg naar de website voor de actualiteit goed weet te vinden. Toch kan De Winter niet zeggen of Oor de juiste stap heeft gezet. “De tijd zal dat uitwijzen. Er wordt ons een dubbeldik maandblad beloofd dat de diepte ingaat. Maar wordt het twee keer zo ik, en wat bedoelen ze met verdieping? Dat is pas te beoordelen als je het in handen hebt. Hetzelfde geldt voor de website”, aldus de oud-hoofdredacteur. Hij denkt dat er lezers zullen zijn die de wijziging afkeuren. “Maar die had je ook toen het van muziekkrant naar magazine ging, of toen we van zwart-wit naar kleur overstapten. Dat is gewoon een kwestie van wennen.” Ariën Rasmijn, hoofdredacteur van het maandblad LiveXS, denkt dat Oor een mooie kans voor zichzelf gecreëerd heeft. “Het is heel hard nodig dat Oor de diepte in gaat. Oor was altijd de bakermat van de popjournalistiek, de laatste jaren is dat minder geworden. Nu kunnen ze hun functie als belangrijkste muziektitel van Nederland weer gaan waarmaken.” Rasmijn vindt het vooral goed dat de actualiteit uit het blad verdwijnt. “Je bent alleen de eerste dagen na het verschijnen actueel, daarna ben je oud nieuws. Nu komt er ruimte in het blad voor echte onderwerpen.” Volgens Wilko van Iperen, hoofdredacteur van online magazine KindaMuzik, zal de website straks geen concurrent voor hem vormen. “Ik zie niet in waarom het aantrekkelijk is om naar de website van Oor te gaan. Ze hebben een beetje nieuws en dure downloads. De echte informatie is alleen toegankelijk voor abonnees. Ze benutten de website nu niet genoeg.” Hij zou het toejuichen als het rijke archief van Oor online komt. “Dertig jaar popjournalistiek is een enorme kracht waar wij jaloers op zijn.” Dat Oor verdieping zoekt in haar tijdschrift, vindt Van Iperen wel een goede ontwikkeling. “Het ontbreekt ze nu aan een eigen smoel. Vermoedelijk gaan ze de kant op van het Britse tijdschrift Mojo of Uncut. Dat is goed, want een dergelijke formule heb je nu niet in Nederland.” Toch heeft KindaMuzik geen behoefte om dat gat in de markt zelf op te vullen. “Wij geloven in internet. We hebben ook een andere doelgroep dan Oor, wij zijn diepgravender.” Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg schrok in eerste instantie bij het horen van de lagere verschijningsfrequentie. “Maar als de actualiteit op de website goed aansluit op het blad, kan Oor beter worden. Bovendien levert het een kostenbesparing op, je hoeft niet meer elke twee weken het blad te drukken en te verspreiden.” Van Eerdenburg is benieuwd of er op de website veel concerten komen. Hij heeft ooit onderzocht of hij op zijn Lowlandssite concerten kon aanbieden, maar dat bleek niet te financieren. Voor Lowlands is Oor een belangrijk tijdschrift. “Media als Oor en 3VOOR12 zijn de pijlers voor het Lowlands-publiek. Zij pikken de bands die hier spelen als eerste op”, aldus Van Eerdenburg. Hij vindt het goed dat Oor een niet-werkend model loslaat. Desondanks staat hij sceptisch tegenover de ontwikkelingen. “Je moet het wel goed doen. Ik hoop dat het lukt, want Oor is het enige echte muziekblad in Nederland en dat moet gekoesterd worden.”