ID&T Radio omzeilt via truc hitvoorschriften

Michel de Winter, directeur Radio ID&T: "Ik doe niet iets wat niet mag"

Sinds twee weken omzeilt ID&T Radio door een slimme truc de voorschriften voor haar relatief goedkoop verkregen frequentie. Door het draaien van enigszins afwijkende versies van hits hoopt het dance radiostation onder de regel van niet meer dan één hit per uur uit te komen. Volgens ID&T Radio houden ze zich aan de voorschriften. Mediawaakhond Het Commissariaat voor de Media heeft de zaak reeds in onderzoek.

Michel de Winter, directeur Radio ID&T: "Ik doe niet iets wat niet mag"

Op ID&T Radio kun je sinds twee weken in één uur de recente hits van Kylie Minogue, Anastacia, Gwen Stefani, Eminem en Natasha Beddingfield horen. Met de aanstaande naamswijziging in ID&T FM per 1 januari lijkt het station nu een slimme truc gevonden te hebben om de voorschriften voor de haar relatief goedkoop verkregen frequentie te wijzigen. In de op hun site gepubliceerde playlist staat nu achter alle hits tussen haakjes ‘ID&T FM radio-edit’. Wat je dus hoort is volgens ID&T niet de hit, maar een zodanig veranderde versie, dat het niet meer als hit meetelt. ID&T mag volgens de voorschriften voor de aan haar toebedeelde frequentie overdag slechts 7,5% van haar zendtijd besteden aan Top 40-nummers. Bij gemiddeld veertien liedjes per uitzenduur komt dat voorgeschreven percentage uit op grofweg slechts één hit per uur. Volgens de laatste luistercijfers over september oktober was het marktaandeel van ID&T Radio gedaald naar 0,4%. Een jaar geleden piekte het nog op 0,7%. In het covenant tussen mediawaakhond Het Commissariaat voor de Media en vergunninguitgever Agentschap Telecom staat onder ‘hitmuziek in een andere versie of uitvoering’ de volgende definitie: “Er is sprake van een andere versie indien het muziekstuk wezenlijk van karakter verschilt met de hitversie. Bovendien dient dit verschil met het oorspronkelijke muziekstuk voor de gemiddelde luisteraar duidelijk waarneembaar te zijn. Het verschil kan bijvoorbeeld bestaan uit een ander tempo of een andere uitvoerder of instrumentatie.” Volgens Michel de Winter, de nieuwe directeur Radio bij ID&T, houdt ID&T Radio zich wel degelijk aan de vergunning: "Ik doe niet iets wat niet mag, anders zou ik het niet doen. De hit zoals die in de Top 40 staat, draai ik niet. Ik draai radio edits, zoals die ons soms door de platenmaatschappijen aangereikt wordten, of die we soms zelf maken." Bart Bijvank, persvoorlichter bij mediawaakhond Het Commissariaat voor de Media, bevestigt dat de zaak ID&T reeds in onderzoek is: “Wij hebben de ontwikkelingen kritisch gevolgd, en nemen nu steekproefsgewijs opnames. In de loop van januari hopen we met een uitspraak te komen.” Wanneer het Commissariaat de koerswijziging negatief beoordeelt, kan het Agentschap Telecom een bestuurlijke boete opleggen, al dan niet gekoppeld aan een dwangsom om herhaling te voorkomen. In het uiterste geval zal de vergunning voor ID&T Radio ingetrokken kunnen worden. Talpa B.V., de investeringsmaatschappij achter radiostations Noordzee FM en Radio 10 Gold, betaalde vorig jaar voor het ongelimiteerde frequentiekavel van Noordzee FM meer dan 80 miljoen euro voor een periode van acht jaar. Het frequentiekavel met restricties voor ID&T Radio kostte destijds slechts 2,5 miljoen euro. Op de vraag of er sprake is van concurrentievervalsing laat Erik de Zwart, directeur Talpa Radio, desgevraagd weten: “Wij vinden dat wij een wijze en eerlijke overheid hebben, welke bijgestaan wordt door een zeer deskundig Commissariaat. Wij vertrouwen erop dat er passende maatregelen genomen zullen worden als blijkt dat er onrechtmatigheden plaatsvinden...”.