Het jaar 2004 was vooral rooskleurig voor kleine platenmaatschappijen Het jaar 2004 was vooral rooskleurig voor kleine platenmaatschappijen

Maar ook major Universal boert goed

Het jaar 2004 was vooral rooskleurig voor kleine platenmaatschappijen

Maar ook major Universal boert goed

De albumverkopen zitten in Engeland en Amerika momenteel weer in de lift, maar in Nederland is het nog steeds kommer en kwel. Hoewel, 2004 was voor sommige Nederlandse spelers wel degelijk een goed jaar. Een rondje langs de kleine maatschappijen leert dat de klappen bij de majors vallen. Major Universal weet echter het jaar tevreden af te sluiten door zich te richten op diverse entertainmentdragers.

Maar ook major Universal boert goed

Uit voorlopige verkoopcijfers belooft 2004 in Amerika en Engeland een goed jaar te worden. In Amerika zijn de albumverkopen over de eerste negen maanden met zes procent gestegen. Engeland beleeft zelfs recordverkopen, want daar zijn in het laatste jaar tot oktober nog nooit eerder 237 miljoen cd’s verkocht. Hier in Nederland zijn de albumverkopen over het eerste halfjaar met 11% gezakt. Toch leert een rondje langs de kleine maatschappijen dat voor hen 2004 helemaal geen slecht jaar was.“Voor ons was 2004 het beste jaar ooit! Sorry voor de andere maatschappijen, maar ik ben zelfs blij dat het deze week wat rustiger begint te worden”, juicht Ronald Drayer, commercieel directeur van Suburban, dat zich vooral richt op het metalgenre. “Als kleine platenmaatschappij hebben we minder te lijden van de illegale downloads en op het gebied van betaalde downloads valt er voor de metalfan nog niet echt veel te beleven.” De grootste hit voor Suburban was het album Once van de Finse sprookjesmetalband Nightwish, waar er 25.000 van werden verkocht. Ook blije gezichten bij De Konkurrent, Nederlandse distributeur van ondermeer Sub Pop, Rough Trade en Touch & Go. “We hebben nog nooit zo’n goed jaar gehad”, weet Klaas Schippers, die de labels inkoopt. “De kans dat een goede plaat op een van onze toplabels niet opgemerkt wordt, is miniem. We moeten het naast de recensies ook hebben van persoonlijke aanbevelingen van winkeliers.” De Konkurrent scoorde met albums van The Libertines, The Veils, The Shins, Probot en de soundtrack van Lost In Translation. Ook Munich Records had een goed jaar met het hitalbum van Franz Ferdinand .Bij monde van promotie coördinator Jan Lighthart: "2004 was een beter jaar dan vorig jaar. In de plus dus. Dat kan niet iedereen ons nazeggen." Franz Ferdinand ligt in Nederland op schema voor een gouden plaat. “Het jaar 2004 was moeizaam, maar niet slecht”, zegt Jan van Ditmars, hoofd inkoop bij Bertus, de platenmaatschappij die in Nederland ondermeer Flogging Molly uitbrengt. “De aantallen lopen terug vergeleken met vorige jaren. Ook is het moeilijker een plek in de winkel te krijgen. Je ziet een verschuiving dat de handel steeds meer op de top 10 gaat inspelen en de rest links laat liggen.” Ook PIAS-directeur Leo van Schaick voorziet geen verbetering in de Nederlandse markt. "De audiomarkt blijft hier in hetzelfde tempo afnemen. De groei in verkoop van muziek-dvd's vangt dat verlies grotendeels op, zeker bij PIAS is dat goed gegaan. Toch zie je dat de audiomarkt afvlakt. Platenmaatschappijen brengen vooral best of-compilaties uit of teren op het succes van Idols en Popstars. Er wordt heel veel gerecyceld en dat wordt alleen maar meer. Wij kunnen daar nauwelijks aan mee doen omdat we een jonge platenmaatschappij zijn, onze back catalogue is klein.” PIAS bracht in 2004 ondermeer albums van Soulwax en The Prodigy uit. Van de grote platenmaatschappijen was alleen Theo Roos, president/ceo van Universal Nederland bereid tot commentaar. Wie alleen op de verkopen in de albumjaarlijsten af zou gaan, zou misschien andere conclusies trekken, maar Roos is heel tevreden over 2004. “Ik roep geen Hosanna, maar ons marktpercentage is gestegen. Aan de albumlijsten alleen kun je niet meer aflezen of het goed gaat met een maatschappij. Van de nieuwe Andrea Boccelli, die hier getekend is, zijn er wereldwijd al twee miljoen verkocht. ” Roos wijst er op dat Universal scoorde met de dvd’s van Marco Borsato en met verzamelalbums. Ook ging het bedrijf succesvolle samenwerkingsverbanden aan met dancemaatschappij ID&T en Joop van den Ende musicals. “Toch moet ik wel constateren dat de vijver kleiner is geworden, en dat is zorgelijk om investeringen in nationaal produkt vol kunnen houden. Komend jaar zal in het teken staan van de aanpak van het illegale gebruik en het vergaren van secondaire inkomens met zaken als realtones." Roos heeft zelf alvast de realtone (een ringtone met een echt fragment uit het nummer) van U2 op zijn telefoon gedownload.

Nu op 3voor12