Demokoorts steekt kop op in Nederland

“Hoe gaan websites wel verdienen aan ongetekende bands?”

Ze lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten: websites waar je demo’s van ongetekende artiesten kunt beluisteren. De partijen erachter hopen zo platenmaatschappijen toch te interesseren en een doorbraak te bespoedigen. De meningen lopen uiteen over de vraag of een demodoorbraak haalbaar is en of een demosite rendabel is.

“Hoe gaan websites wel verdienen aan ongetekende bands?”

De demokoorts heeft de kop opgestoken in Nederland. Verschillende partijen denken goed geld te kunnen verdienen aan de muziek van nog ongetekende artiesten. Ze bieden de muziek online aan en stunten daarbij met prijzen, een warm lijntje met de muziekindustrie of een plekje op een demo-cd. Toch is niet iedereen overtuigd van de haalbaarheid ervan. “Als het grote platenmaatschappijen niet lukt om geld te verdienen aan jonge bands, dan vraag ik me af hoe het die websites wel gaat lukken”, stelt Björn Uijens van het publieke OngekendTalent. In de afgelopen maanden zijn er een flink aantal demosites gelanceerd. Zo kwam in maart Talentscout online van Henkjan ‘Idols’ Smit, sinds eind juni is Demomatch in de lucht en komende week ziet de demosite van Lyzia het levenslicht. Naast al bestaande initiatieven van Palmnet, Vitaminic en Ongekendtalent van de NCRV. Allemaal hebben ze dezelfde gedachte: beginnende artiesten komen moeilijk aan de bak bij platenmaatschappijen, dus helpen we ze een handje. Demomatch laat alle demo’s per genre filteren door muzikanten als E-Life, Guus Meeuwis en Het Goede Doel voordat ze online worden aangeboden. Vanaf dat moment kan de bezoeker punten geven aan de beste demo’s van die week. De twee demo’s die het hoogst eindigen komen in een chart. “Op deze manier stromen alleen de besten door en blijft het geheel overzichtelijk”, zegt oprichter Willem Bontrup. Hij verwacht over vier maanden uit de kosten te komen, en over acht tot twaalf maanden daadwerkelijk wat te verdienen aan Demomatch, onder andere door de verkoop van downloads en het verzorgen van boekingen. Daarbij gaat Bontrup er van uit dat Demomatch binnen een jaar minstens één hitsingle heeft opgeleverd. Lyzia brengt komende week een demosite online, al staat nog niet vast in welke vorm. Mogelijk wordt het een website die alleen toegankelijk is voor de muziekindustrie. Het bedrijf heeft een kort lijntje met de industrie doordat het ook downloadservices exploiteert. “Daardoor is de kans reëel voor een beginnende artiest dat deze wordt opgemerkt. Wij proberen A&R Managers ertoe te bewegen om vrijdagmiddag niet een cd’tje op te zetten maar online demo’s door te ploegen”, aldus technisch directeur Hendrik van Iterson. Volgens hem is er zeker een markt voor demosites. “Er duiken steeds meer partijen op digitaal downloaden, kijk maar naar Krezip die op hun website een nummer aanbiedt. Ik weet alleen niet of het voor iedereen rendabel is om een demosite te beginnen.” Björn Uijens van NCRV-website OngekendTalent heeft wel een verklaring voor de demokoorts. “Veel mensen voelen zich betrokken bij muziek en veel bands voelen zich achtergesteld doordat de platenmaatschappijen weinig meer investeren in nieuwe artiesten. Het internet is redelijk toegankelijk en een wijdverbreid medium. Het is logisch dat bands moeite doen voor een plekje op een demo-cd, de radio of in de Free Record Shop.” Enkele bandjes van OngekendTalent stromen door naar het radioprogramma Buzz. In die zin heeft de demosite aan de basis gestaan van het succes van Gem, Eleven, Wealthy Beggar en The Sheer. “Ze spelen in het clubcircuit en hebben een plaat uit. Maar het is allemaal boiling under. Volgens mij kunnen die bands niet rondkomen van de muziek alleen.” Uijens denkt dan ook niet dat de commerciële demosites rendabel worden. “Als het grote platenmaatschappijen niet lukt om geld te verdienen aan jonge bands, dan vraag ik me af hoe het die websites wel gaat lukken. Wij hebben het voordeel dat we verbonden zijn aan 3FM en andere omroepen, zo kun je een community creëren. En we hebben geen winstoogmerk.” Vorige maand maakte 3VOOR12 een belrondje langs A&R Managers over de doorbraakkans van een demo naar aanleiding van het Unsigned Project van het Nederlands Popinstituut. Daaruit kwam naar voren dat de industrie niet happig is op een demodoorbraak. “De kans is één op duizend, zou ik schatten. De jongste twee à drie jaar hebben we zelfs geen onbekende artiesten meer getekend op basis van een demo”, zegt Dick de Groot van ID&T. A&R-manager Iwan de Kuiper van Black Hole Sun Recordings stelt: “Als iemand een contract binnenhaalt, gebeurt dat meestal omdat we via andere kanalen al van de artiest hoorden.”