Danceproducers kennen het NPI niet

Aantal inzendingen Unsigned project valt tegen

Na de Unsigned projecten voor r’n’b, hiphop en collegerock komt dit najaar bij het NPI de dance aan bod. In oktober moet een leuke verzamel-cd verschijnen met de nieuwe lichting Hollands talent. Mooi op tijd voor het Amsterdam Dance Event. Er is echter één probleempje: na een maand zijn er nog maar tien demo’s binnengekomen.

Aantal inzendingen Unsigned project valt tegen

Bij de vorige editie van het Unsigned project was er geen vuiltje aan de lucht. Heel wat demo’s van nog niet ontdekte bandjes vielen bij het Nationaal Popinstituut (NPI) op de deurmat. Het resultaat was een mooie verzamel-cd en een aantal bands kon zich vervolgens flink in de kijker spelen tijdens de clubtoer die volgde. Sinds een maand is het nieuwe Unsigned project ‘dance’ gestart, maar de belangstelling onder het dj- en producertalent is gering. Nog geen tien demootjes kwamen binnen bij het Popinstituut. “Daarvan is de helft ook nog eens heel slecht”, aldus Sjoerd Wynia van Good Guyz, die voor dit project als talentscout door het NPI werd ingehuurd. Volgens Marloes Reus van het Popinstutuut is het Unsigned project tot nog toe telkens succesvol geweest. “De collegeradio-cd heeft ons Gem gebracht. Hoeveel cd’s er van collegeradio zijn verkocht weet ik niet precies, maar de unsigned cd’s van hiphop en r‘n’b zijn inmiddels uitverkocht.” Frans Hagenaars van platenmaatschappij Excelsior, die als talentscout bij het collegeradio project betrokken was, zegt geen problemen gehad te hebben bij het zoeken naar onontdekt talent. Hagenaars: “We kregen een lijst van het NPI en hebben die zelf uitgebreid tot een rits van veertig namen. Veel muziek valt al snel door de mand. Daar kwam bij dat we een homogene verzamelaar wilden maken.” Hagenaars begrijpt de problemen waar de dance talentscout tegenaan loopt. Hagenaars: “Ik vraag mij eigenlijk af of zo’n cd wel van deze tijd is. Veel producers pleuren tegenwoordig alles meteen online of p2p, waarbij internetgebruikers bestanden uitwisselen. Vervolgens wordt het nummer 25 keer door de mangel gehaald en ineens wordt het een hit. Daarnaast heb je producers die, bij wijze van spreken, afgezonderd op een industrieterrein zitten en die zijn alleen maar bezig met de dancemarkt. Zij dromen van een vette hit en kennen echt het NPI niet.” Dit laatste beaamt Wynia. Hij wist van tevoren dat hij actief dance-acts zou moeten benaderen om ze op de hoogte te brengen van het project. “Dance is heel erg ‘do it yourself’. De meeste muzikanten weten niet eens wat het NPI is. Ik weet wel dat er heel veel talent rondloopt.” Hoewel de dancescene haar eigen distributiekanalen heeft, is Wynia overtuigd van het nut van een Unsigned-cd. “Het is een leuk opstapje: een duwtje in de rug. De dj-top is stabiel. Er is momenteel te weinig aanwas van onderaf.” Wynia, ooit werkzaam bij Dance Valley, krijgt inmiddels van collega’s uit de dancewereld allemaal tips. Door de programmeur van De Melkweg werden hem twee namen ingefluisterd en van Electronations Roy Avni ontving hij een tas vol demo’s. De cd moet in oktober verschijnen tijdens het Amsterdam Dance Event. Aanstormend talent kan tot eind augustus demo’s sturen naar het Popinstituut.