Britse popblad Q Magazine gerestyled voor iPod-generatie

Q Magazine van gids voor compact disc naar gids in mp3-land

Het septembernummer van het grootste Britse popmaandblad Q oogt anders. Vroeger wilde het blad een gids zijn in CD-land, tegenwoordig omarmt het de iPod-generatie, die eerder losse tracks koopt dan hele albums. Door de restyling hoopt het blad de dalende oplages te keren. Hoofdredacteur Paul Rees: “De platenindustrie beseft nog steeds niet dat downloaden het publiek weer enthousiasmeerde."

Q Magazine van gids voor compact disc naar gids in mp3-land

Het ook in Nederland wijd verkrijgbare Britse pop maandblad Q Magazine is in het septembernummer gerestyled voor de iPod-generatie. Opvallend is dat het blad niet meer focust op hele albums, maar op losse tracks. Zo is er de nieuwe rubriek Q20, waarin Q de meest essentiële tracks van de maand presenteert. Dat kunnen albumtracks zijn, singles of downloads. Verder staat bij elke albumrecensie nu vermeld wat het beste nummer van het album is. Q startte 18 jaar geleden als ‘gids voor de compact disc’ maar daalde de afgelopen twee jaar 20% in oplage naar 161.000 exemplaren, waarvan 32.000 in het buitenland. De relaunch die gepaard gaat met een 600.000 pond kostende marketingcampagne is gebaseerd op een groot lezersonderzoek, waaruit zou blijken dat haar lezers het MP3-formaat omarmen. Het succes van iTunes in Groot-Brittannië was het startsein om het roer definitief om te gooien. “De platenindustrie heeft zich nog steeds niet beseft dat downloaden het publiek weer enthousiast en gepassioneerd heeft gemaakt over muziek”, vertelt hoofdredacteur Paul Rees. “Wanneer de industrie eindelijk wakker wordt zullen ze een veranderde muziekwereld aantreffen, die ze al jaren geleden ontdekt hadden moeten hebben.” Rees is niet bang voor de tendens dat jonge muziekliefhebbers eerder hun muziek informatie op het internet zullen zoeken dan een popblad kopen. Uit zijn research blijkt dat de muziekliefhebber veel downloadt zonder vooraf te weten of het wel de moeite waard is: “Waar ze naarstig naar op zoek zijn is een betrouwbare gids die aangeeft wat ze nodig hebben, en waar ze met een grote boog omheen kunnen lopen. Die rol van Gids in mp3-land wil Q graag vervullen.” Afgaande op het feit dat Q Magazine in dit septembernummer voor een kwart van zijn 172 pagina’s gevuld is met advertenties, gaat het ook in dat opzicht niet slecht. Het kan zich zelfs veroorloven het nieuwe Prodigy album Always Outnumbered, Never Outgunned af te kraken, hoewel de plaat staat geadverteerd op de achterpagina. Rees: “Q blijft in Groot-Brittannië marktleider met een voorsprong op de rest. Ook coveren we een grotere verscheidenheid aan muzikale genres dan andere bladen, dus dan blijven we de eerste optie voor adverteerders.” De omslag van dit septembernummer kopt ‘de 1010 songs die je moet hebben’. Toevallig ook de opslagcapaciteit van de nieuwe mini-iPod. “Ja, we hadden de mini-iPod voor ogen, toen we het artikel schreven”, geeft Rees toe. “Maar we werden er niet voor betaald. We zijn niet te koop. Nooit.” Op de vraag of Q in de toekomst zelf downloads wil gaan verkopen via haar eigen website wil Rees geen antwoord geven. Rees is optimistisch over de toekomst van muziekbladen. Hij vestigt zijn hoop op digitaal papier: “Op die manier komt er directe interactie met de lezer. Hij kan dan bijvoorbeeld een track aanstippen en daarmee direct de muziek bestellen. Maar wat ik vooral wil stellen is dat muziekbladen nooit zullen verdwijnen, maar dat ze meegroeien met de technologie en zich zo aanpassen aan de veranderende tijden.”