Raadsadvies slaat niemand uit het veld

Ook de missers zien nog een toekomst

Na het subsidie-advies van de Raad voor Cultuur stonden vanmorgen de kranten vol van theatergezelschappen en orkesten die hun toekomst in duigen zien vallen. Hoewel er binnen de popsector relatief veel nieuwe aanvragen een positief advies kregen, vielen ook hier een harde klappen. Al is niemand nog echt uit het veld geslagen.

Ook de missers zien nog een toekomst

De presentatie van het advies van de Raad voor Cultuur vulde dinsdagmorgen de kranten onder koppen als bijltjesdag en dag des oordeels. Ook in de popmuziek vielen een paar rake klappen. Want tegenover de twaalf aanvragers die een positief advies kregen zaten er ook vijf afwijzingen bij de popaanvragers. De Belangenverenging Dance (BVD), het Nighttown Productiehuis, High Arts At The Lowlands, Waterfront en Sonic Acts kregen gisteren het cijfer 0 als geadviseerd bedrag. Jurriaan Bakker van de Belangenvereniging Dance (BVD) zal zeker nog een bezwaarschrift indienen tegen het negatieve advies voor de gevraagde structurele rijkssubsidie. De BVD vroeg 50.000 euro om een goed aanspreekpunt voor de dance op te zetten en te werken aan een imagoverbetering. Maar de Raad voor Cultuur beoordeelde het plan als te vaag. Het zou niet duidelijk worden hoe de acties van de BVD uitmonden in een artistiek product. Volgens Bakker is er iets heel anders aan de hand: “Ze hebben geen idee waar we mee bezig zijn en nemen het niet serieus. De indeling van onze aanvraag geeft wel aan dat ze niet weten waar ze het over hebben. Onze aanvraag is doodleuk bij de commissie dans ingedeeld, tussen het Nederlands Danstheater en Scapino Ballet.” Verder steekt het Bakker dat de gevestigde instuten wel hun subsidie kregen, mede door dance in hun aanvraag mee te nemen: “Wat heeft Conamus nu met Dance? Of het Nationaal Popinstituut? Maar toch gaat er 100.000 euro naar het Amsterdam Dance Event. Maar dat congres gaat nergens over.” Bakker wilde met hulp van de subsidie eindelijk eens een paar grote stappen zetten. “Nu houden we het voorlopig nog maar even bij muizenstapjes.” Maar dat de BVD ook zonder de subsidie gewoon doorgaat met haar plannen, staat buiten kijf volgens Bakker. “We hebben veel bereikt in ons oprichtingsjaar. We moeten nu gewoon op zoek naar andere financiele partners.” Ook bij Nighttown is er ondanks het afwijzend advies geen grafstemming. Live At Nighttown, een productiehuis dat zich richtte op educatieve projecten, kreeg de afgelopen vier jaar nog ruim 50.000 euro per jaar. Vanaf volgend jaar niks meer. Toch zegt Nighttown programma directeur Harry Hamelink Live At Nighttown voort te willen zetten: “We hebben nu drie jaar gedraaid. Onze aanvraag was in feite een nieuw plan om het uit te breiden en meer samen te werken met bijvoorbeeld de breakdance wereld. We zien nu al dat het werkt. De subsidie zou een enorme stimulans zijn geweest voor de uitbreiding. Maar ook zonder dat geld gaan we er zeker mee door.” Overigens kreeg Hamelink gisteren ook nog een positief advies in zijn mailbox. Voor het Motel Mozaique festival wilde de raad graag 50.000 euro vrij maken. Datzelfde geldt voor Geert van Itallie, adjunct directeur van Paradiso. Over het algemeen scoorde de Amsterdamse popzaal met directe en indirecte aanvragen beter dan vier jaar geleden, waardoor Van Itallie de toekomst niet direct somber inziet. Maar ook Paradiso moest een pijnlijke verlies incasseren: Sonic Acts. Vroeg 75.000 euro, kreeg niks. Van Itallie: “Ik vind het een raar advies. Het zou onderdeel zijn van de gewone programmering. Dat is echt onzin.” Sonic Acts zal zonder de subsidie wel uit het gewone programmapotje voortgezet worden. Daarnaast zegt Van Itallie op zoek te gaan naar andere subsidiemogelijkheden. De stekker gaat er echter zeker niet uit. Minder blij is Peter van der Stelt van het ook in Rotterdam gelegen Waterfront. Zij vroegen dit jaar voor het eerst subsidie aan bij de rijksoverheid, 100.000 euro in totaal. Van der Stelt: “We wilden vooral het risico spreiden. Het is een cliché, maar door het gedoe met de Melkertbanen, strenge regelgeving en duurder geworden bands, is het simpelweg veel moeilijker geworden. We hebben financieel de teugels behoorlijk moeten aanhalen. Het cultuurbeleid van de gemeente wordt steeds enger. Door niet alleen afhankelijk te zijn van de lokale overheid, hoopten we onze basis wat stabieler te maken. Dat is helaas niet gelukt, waardoor we onze plannen nu weer moeten bijstellen.”