Liars weten precies wat ze niet willen

“Het heersende misverstand is dat je je als band aan één stijl hebt verbonden”

Moe zijn de Liars er van. Van de vliegreis en van al die mensen die hen in het New Yorkse gitaarhokje willen stoppen. Het geluid van het nieuwe album They Were Wrong, So We Drowned is toch ook helemaal verschillend? Norbert Pek spreekt met twee Liars in DubbelCheck: “We zijn geen onderdeel van iets wat we niet begrijpen, creëren of proberen voort te zetten.”

“Het heersende misverstand is dat je je als band aan één stijl hebt verbonden”

Dat de jongens van New Yorkse band Liars een klein beetje gestoord zijn, was al aan het debuutalbum They Threw Us All In A Trench And Stuck A Monument On Top te merken. Niet alleen door de lange titel, maar ook door de afsluiter van een half uur, terwijl de rest van de nummers een paar minuutjes duren. Met de releasedatum van het album (eind 2001) was echter niets mis: in navolging van The Strokes kreeg menig New Yorks gitaarbandje een hoop aandacht en zo ook Liars. Maar aan die hype willen bandleden Julian Gross en Aaron Hemphill zeker niet gekoppeld worden. “Die hype bestond niet voor ons. Wat de pers de New York gitaarhype noemde, ging over bands die niets met elkaar te maken hadden. Behalve dat de bandleden in New York woonden dan. We zijn geen onderdeel van iets wat we niet begrijpen, creëren of proberen voort te zetten.” De bandleden van Liars willen vooral duidelijk maken wat ze niet zijn. Zeg daarom maar niet dat je het geluid van het debuutalbum postpunk vindt, dan krijg je een onherroepelijke veeg uit de pan. Zo’n term vinden ze maar verwarrend, want een heel andere band als The Slits wordt ook postpunk genoemd. Hoe dan ook, het geluid van het debuutalbum is geheel verdwenen op het onlangs verschenen They Were Wrong, So We Drowned. De funky opzwepende gitaarrock heeft plaatsgemaakt voor een spookachtig, noisy en onheilspellend geluid. Waarom die keuze? “We hebben besloten een plaat te maken waar we plezier in hadden, die we écht wilden maken. Het zou zonde zijn als we dezelfde plaat zouden opnemen. We zijn met andere dingen bezig gegaan. Het heersende misverstand is dat je je als band aan één stijl hebt verbonden. Dat doen we niet, we maken wat er uitkomt. Als het verschillend of tegengesteld is vergeleken het voorgaande, is het een goed leerproces geweest.” Het album, met als thema de Duitse folklore over de heks uit Brocken, is opgenomen in een huis op het platteland. De vriendin van zanger Angus Andrew én eigenaar van dat huis (Karen O van de Yeah Yeah Yeahs) was op tour dus er was genoeg ruimte voor de bandleden, die hierdoor dure studiokosten bespaarden. De dagen zagen er goed uit in die tijd. “Late avonden, late ochtenden, goede diners, Playstation, wat lezen. Erg productief zijn. We liepen veel rond in het bos, dag- en nachtwandelingen. Het is een erg kalmerende omgeving.” Luister naar het hele interview dat Norbert Pek had met Julian Gross en Aaron Hemphill van Liars in DubbelCheck.