Universal Nederland handhaaft prijzen cd's ondanks verlaging in Amerika

Nederlandse prijsvechters juichen prijzenslag VS toe

In Amerika is de prijzenslag om cd's losgebroken. Universal, de platenmaatschappij met het grootste marktaandeel in de VS, heeft aangekondigd de prijzen van geluidsdragers met zo'n 30 procent te verlagen. De verwachting is dat andere maatschappijen snel een antwoord geven op deze actie. De Nederlandse muziekliefhebber heeft vooralsnog weinig profijt van de verlaging. Universal Nederland wacht eerst de resultaten af voordat zij eventueel met een prijsverlaging komen. "Typisch Nederlands", bromt platenmaatschappij de Konkurrent.

Nederlandse prijsvechters juichen prijzenslag VS toe

Het nieuws dat Universal in Amerika haar cd-prijzen met 32 procent verlaagd is met veel bombarie onthaald. "De muziekbusiness is vandaag voorgoed veranderd" en "Dit is de stap die de industrie moet maken" reageren andere platenmaatschappijen in de VS. Daarbuiten blijft het stil. Universal Engeland, Duitsland en ook Nederland handhaven de huidige prijzen. "Het is puur een Amerikaanse aangelegenheid. We wachten eerst de resultaten af", luidt het devies. De prijsdaling moest er een keer van komen. Juist deze week heeft onderzoeksbureau Forrester Research onheilspellende resultaten gepubliceerd voor de muziekindustrie. Het bureau voorspelt dat in 2008 de cd-verkoop met 30 procent is teruggelopen. Een derde van de muziekopbrengst komt in datzelfde jaar binnen met downloads. Volgens Universal Nederland staat de verlaging in direct verband met het toenemende aantal downloads. "De hele actie draait er om de consument weer in de winkel te krijgen", licht Ria Makker van de platenmaatschappij de plannen toe. Tegelijkertijd geeft ze aan dat er wel plannen zijn om ook iets met downloads te gaan doen. Aldo Perotti van platenmaatschappij de Konkurrent juicht de plannen toe. "Een prijsverlaging, daar zijn we toch altijd voor? Het is duidelijk dat de cd-prijzen jarenlang te hoog zijn geweest." De Konkurrent brengt zelf obscure muziek uit op cd's met prijzen die rond de 15 euro liggen. Perotti denkt dat de verkoop van cd's kan aantrekken als alle maatschappijen een prijsverlaging doorvoeren. "In negen van de tien gevallen ga je meer verkopen. En het argument dat mensen een cd aanschaffen ongeacht de prijs is natuurlijk kul." Universal Nederland wil geen uitspraak doen over de verwachte gevolgen van de actie in Amerika. De platenmaatschappij wacht eerst de resultaten af. Mogelijk wordt dan ook in Nederland een prijsverlaging doorgevoerd. Wanneer Universal de resultaten evalueert, kan de woordvoerder ook al niet zeggen. "Overigens hebben wij al 250 toptitels in prijs verlaagd, zoals Abba, Supertramp, Pavarotti, No Doubt. Dat is naast de mid-price collectie", aldus Makker. "Typisch Nederlands, om even af te wachten", bromt Perotti. Zijn collega prijsvechter Ferry Roseboom van Excelsior ziet dat anders. "Volgens mij bedenkt Universal Nederland dat niet zelf, maar wordt er voor hun gedacht door de moedermaatschappij." Over de verlaging in Amerika is hij enthousiast. "Als ik hun was, zou ik het ook doen. Zij kunnen het lijden." Roseboom denkt dat eenzelfde actie in Europa uiteindelijk onvermijdelijk is. "Je ziet nu al dat grote artiesten worden gedumpt. Alanis Morissette en Madonna worden voor 4 euro verkocht aan de winkels." De Konkurrent en Excelsior ontlopen de malaise in de muziekindustrie grotendeels doordat ze cd's voor een betrekkelijk laag tarief aanbieden. "En omdat we goede platen uitbrengen", stelt Roseboom. "Wij hebben vorig jaar goed verkocht door de releases van Spinvis en Johan. Ik denk dat Universal zeker meer cd's gaat uitbrengen. De verkoop kan aantrekken, maar dan moeten ze wel goede platen uitbrengen." Perotti stelt dat een mooie verpakking ook kan bijdragen aan een hogere verkoop. "Je hebt mensen die het geen fluit uitmaakt hoe het er uit ziet en dus alleen maar gebrande cd'tjes in hun kast hebben staan. Die heb je altijd, daar moet je niet moeilijk over doen. Maar als je ergens leuk artwork bijdoet, kan dat de verkoop zeker stimuleren." Overigens zal Excelsior de prijzen niet verlagen als de grote labels dat in Nederland straks wel doen. "Het was nooit ons doel om de majors de loef af te steken. Wij hebben gewoon gereageerd op de vraag van het publiek. Het zal mij verder aan mijn reet roesten wat de majors doen", aldus Roseboom.