Spiritualized wil terug naar de essentie van de song

'Amazing Grace' is het vijfde studio album van de Engelse band Spiritualized. Jason Pierce zoekt het nu eens niet in ellenlange, rijk georchestreerde gospelsongs, maar in popsongs van vier minuten. Sander Kerkhof sprak met Pierce over de invloed van free jazz en gooide een balletje over zijn teksten. "Het enige verschil tussen een gospel- en een popsong is het woord 'jesus' vervangen door 'baby."

Jason Pierce is de voorman van Spiritualized. Volgens sommigen zelfs op tirannieke wijze, alhoewel de ietwat trage, maar praatgrage Engelsman dat ook nu weer ontkent. Spiritualized is een democratische band, maar meestal beslist Pierce. Na het succes van 'Ladies And Gentlemen, We Are Floating In Space" en het iets minder goed verkopende 'Let it Come Down' moest het muzikale roer volgens Pierce om. De band vertrok ook bij platenmaatschappij Arista ('a money making machine') en vond nieuwe grond op het kleinere Sanctuary. Maar op Amazing Grace klinkt Spiritualized behoorlijk vertrouwd, hoogstens iets minder groots. De veranderingen vonden dan ook voornamelijk plaats in het hoofd van Jason Pierce zelf. De grootste inspiratiebron voor de nieuwe plaat van Spiritualized was de samenwerking met Spring Heel Jack op het album 'Amassed'. "Ze hadden mensen als multi instrumentalist Han Bennink, saxofonist Evan Parker en Paul Rutherford uitgenodigd voor een soort free jazz project. Het was vooral manier waarop die gasten hun muziek spelen en de manier waarop Spring Heel Jack het allemaal produceerde die mij aansprak. Geen effecten, helemaal droog en met de bijgeluiden van de instrumenten op de opname. Een grote tegenstelling met wat ik op dat moment hoorde in de muziek van anderen. Je hoort de productie meer dan de songs, of erger nog: de productie draagt alles, er is vaak helemaal geen song." Om het proces van de Spring Heel Jack plaat zo goed mogelijk te benaderen met Spiritualized wilde Pierce het moment vastleggen voordat de muzikanten de songs echt onder controle hebben. "Die periode waarin de mogelijkheden nog eindeloos zijn en je kan experimenteren met het nummer. We lieten onze muzikanten op de dag van de opname pas het nummer horen en na zes of zeven takes stond alles erop, inclusief dat magische moment." De vorige Spiritualized plaat (Let It Come Down) ging over orchestraties en productie, meer dan over songs. "Het was voor mij belangrijker welke melodielijn de hoorns speelden, dan hoe de drums klonken. Daar werkten we meer vanuit een Gil Evans en Cole Porter gevoel en wilden we muziek maken die bijna niet live gespeeld kon worden. Maar er zitten songs tussen die ook best goed op de nieuwe plaat hadden kunnen staan." Ook op Amazing Grace staan weer een aantal gospel-achtige songs. Het is één van de grote liefdes van Pierce. "Het enige verschil tussen gospelmuziek en popmuziek is het woord 'jesus' vervangen door 'baby'. Ik hou van de passie van gospelmuziek. Je zingt over iets waar je echt in gelooft, in tegenstelling tot veel popmuziek, waarin de zangers zelf er vaak niet eens in geloven." De teksten op Amazing Grace staan dan ook weer bol van de algemene waarheden. "Het ligt in die traditie van songs schrijven. Het is natuurlijk zo voor de hand liggend als de pest: 'you gotta hold on, to those you hold dear'. Zo simpel is het. " "Je begint met zinnen als 'I can't stop loving you, I've made up my mind'. En daar hou je aan vast. Of 'death cannot part as if life already has', die zin dicteert hoe de het nummer zal gaan." Zo ook de titel van de nieuwe single 'She hit me, it felt like a kiss', met de verwijzing naar het door het door Phil Spector gesproduceerde Crystals nummer in de titel. "Die had ik al een paar jaar in mijn hoofd zitten." Verder in het gesprek: Jason Pierce over zijn eerste platen, de White Stripes en de overstap van platenmaatschappij Arista naar Sanctuary.