Hoewel berichten in de Nederlandse pers anders suggereerden, kraaien de platenmaatschappijen juist victorie na de uitspraak van de Franse rechtbank over de kopieerbeveiliging van cd’s. Een consument die haar cd niet kon afspelen in de auto moet weliswaar schadeloos worden gesteld, maar van een schadevergoeding van 9,5 euro in kwestie ligt een major als EMI niet wakker. Belangrijker voor de platenmaatschappijen is dat de Franse rechter erkent dat zij het recht hebben om hun cd’s te beschermen tegen kopiëren. De rechtszaak ging over een cd van de Franse zanger Alain Souchon; er loopt ook nog een vergelijkbare rechtszaak over de laatste cd van Phil Collins.
Volgens Julien Dourgnon, woordvoerder van de Franse consumentenbond die de procedure mede heeft aangespannen, regent het in zijn land klachten over beveiligde cd’s die niet zijn af te spelen op de pc of in de auto. “Deze uitspraak maakt duidelijk dat de consument niet mag worden gefrustreerd in zijn afspeelmogelijkheden.” Omdat de rechter zich niet alleen op de Franse regelgeving maar ook op de Europese richtlijnen voor auteursrechten heeft gebaseerd, verwacht Dourgnon dat de uitspraak een belangrijke uitstraling heeft naar andere Europese landen. Maar hij is gematigd optimistisch over het succes op de langere termijn: “We hebben een slag gewonnen maar nog lang niet de oorlog. Zeker omdat voor elke cd een aparte procedure moet worden aangespannen die erg lang kan duren.” Zo verwacht hij dat in de zaak over de cd van Phil Collins de rechter pas eind 2004 uitspraak zal doen.
De Europese platenmaatschappijen zijn in hun nopjes met de uitspraak. “Dit vonnis bevestigt dat wij het volste recht hebben onze producten te beschermen. Als we het maar op een wijze doen die de consument niet hindert in zijn afspeelmogelijkheden”, aldus een opgetogen Richard O’Brien, woordvoerder van het in Londen gevestigde hoofdkantoor van EMI. Volgens hem leveren de huidige beveiligingstechnieken geen problemen meer op voor de cd-kopers. “Met de laatste technieken zijn cd’s afspeelbaar in auto en op pc.”
Die lezing wordt bevestigd door Jonne Boesjes, voorlichter bij de NVPI, de Nederlandse belangenorganisatie van de platenmaatschappijen. Volgens haar waren er wel wat kinderziekten, bijvoorbeeld met de cd’s van Sony, maar die zijn inmiddels verholpen.” Boesjes verwacht niet dat de muziekindustrie in de toekomst zal afzien van beveiligingstechnieken. “Integendeel, deze uitspraak onderstreept dat de platenmaatschappijen zich mogen verweren tegen inbreuken op de auteursrechten.”
Het ziet er niet naar uit dat de Nederlandse consumentenbond het Franse voorbeeld zal volgen. Woordvoerder Ewald van Kouwen: “We sluiten niets uit, maar met eindeloos lange rechtszaken schiet de Nederlandse consument op korte termijn weinig op. We zoeken het meer in publiciteit en voorlichting.” De Consumentenbond blijft uiterst kritisch over de copy-protection. Van Kouwen: “Wij krijgen nog altijd klachten van mensen van wie de computer crasht door beveiligde cd’s. Ik verdenk de majors ervan Europa als proeftuin te gebruiken. In de VS passen ze deze technieken nauwelijks toe uit vrees voor rechtszaken in de claimcultuur die daar heerst.” Volgens hem zijn de beveiligingstechnieken verspilde energie van de muziekindustrie. “Zorg nu eens voor een interessant aanbod tegen een scherpe prijs. En maak nu eens eindelijk werk van een legaal aanbod via internet. Ik ben ervan overtuigd dat het illegaal kopiëren en downloaden dan drastisch afnemen.”
Kopieerbeveiliging op cd’s geoorloofd
Franse vonnis steun in rug platenindustrie bij bestrijden illegale kopieën
De platenindustrie is erg opgetogen over een recente uitspraak van de Franse rechter over de kopieerbeveiliging op cd’s. Platenmaatschappij EMI moet weliswaar de beurs trekken omdat een Franse consument door de copy-protection een cd niet kon afspelen in haar auto. Maar een schadeloosstelling van 9,5 euro kan major EMI wel lijden. Veel belangrijker voor de platenmaatschappijen is de bevestiging dat een kopieerbeveiliging op cd’s is toegestaan. De Nederlandse Consumentenbond blijft uiterst kritisch over de beveiligingstechnieken van de platenmaatschappijen en vindt het verspilde energie.