Digitaal ticket lijkt de toekomst

Glastonbury bindt de strijd aan met handel in illegale toegangskaartjes

Michael Eavis, de directeur van het Glastonbury Festival in Engeland, is het zat dat toegangskaartjes met woekerwinsten worden doorverkocht. Daarom luidt hij een nieuw tijdperk in. Uiterlijk in 2005 wil hij uitsluitend werken met digitale tickets. Ook in Nederland is het niet ondenkbaar dat er straks geen loopje naar het Postkantoor gemaakt hoeft te worden. Sterker nog, Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg denkt dat het digitale ticket ook hier binnen 2 tot 3 jaar in gebruik is genomen.

Glastonbury bindt de strijd aan met handel in illegale toegangskaartjes

Het concertkaartje heeft zijn langste tijd gehad. Straks koop je kaartjes met je mobiele telefoon of via internet. Hiervoor krijg je geen tastbaar afschrift, maar een smsje of een referentiecode die je bij de entree dient te gebruiken. Glastonbury Festival in Engeland wil uiterlijk in 2005 overgestapt zijn op een digitaal ticket. Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg denkt dat in Nederland binnen twee tot drie jaar ook digitale kaartjes te koop zijn. Het kwam Michael Eavis, directeur van Glastonbury, zijn neus uit dat toegangskaartjes voor het drievoudige bedrag werden doorverkocht. Met een digitaal ticket denkt hij deze handel tegen te kunnen gaan. Het systeem dat hij in gedachten heeft, valt het best te vergelijken met het inchecken op een vliegveld. Met een referentienummer en een creditcard kun je straks 'inchecken' op het Britse festival. Elke code is uniek, waardoor fraudeurs door de mand vallen. Het podium 013 experimenteerde eerder dit jaar al met digitale tickets. Voor de D-Licious Deluxe van 25 april met Wipneus en Pim konden bezoekers hun kaartje met de mobiele telefoon kopen. Ze kregen dan een zogeheten M-ticket in de vorm van een picture-sms als bevestiging, die bij de ingang gescand werd. Elke sms was uniek, waardoor handel onmogelijk was. "De proef was erg succesvol, maar ook erg duur omdat je speciale scan-apparatuur nodig hebt", zegt hoofd communicatie Evelyn Koopmans. "Er zitten meer haken en ogen aan het systeem. De verwerkingstijd is hoger. Een kaartje scheuren gaat toch sneller." 013 Herhaalt de proef voorlopig niet omdat het podium aan een contract met Ticketservice vastzit. Toch denkt Koopmans dat het digitale ticket de toekomst is. "De techniek staat nu nog in de kinderschoenen en ontwikkelt zich razendsnel. Bovendien kun je door deze verkoop meer te weten komen over je klant. Nu weet je daar niks van, omdat er bij het Postkantoor verder geen gegevens worden geregistreerd." Ook Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg is enthousiast. "Wij kijken serieus naar de mogelijkheden om een digitaal ticket bij Lowlands toe te passen." Van Eerdenburg roemt de klantvriendelijkheid van het systeem, omdat de klant voor zijn ticket de deur niet meer uit hoeft. "En de fraudegevoeligheid lijkt minder. Je kunt in een oogopslag zien of iemand al binnen is. Iemand die met dezelfde barcode probeert binnen te komen, heeft pech." Als minpunt noemt hij de capaciteit bij de toegangspoorten, want niemand weet nog hoe de digitale tickets even snel verwerkt kunnen worden als normale tickets. "En hoe help je de klant die ook tickets koopt voor vrienden, of degene die onverhoopt niet kan komen en zijn ticket wil doorverkopen?", vraagt Van Eerdenburg zich af. De Lowlands-directeur voorspelt dat er binnen een half jaar al kaartjes gereserveerd kunnen worden via internet of mobiele telefoon. Een echt digitaal ticket laat langer op zich wachten. "Ik denk dat een termijn van 2 tot 3 jaar realistisch is. Vergeet niet dat de invoering van een dergelijk systeem kostbaar is, waardoor eigenlijk alles tegelijk omgeschakeld moet worden. Niet eerst één festival, maar alle concerten tegelijk", aldus Van Eerdenburg. Concertorganisator Mojo is vooral blij dat zwarthandel in kaartjes tegengegaan kan worden. "Dat is ons al jaren een doorn in het oog. We proberen het ook te bestrijden, maar tot nog toe zonder succes. Mogelijk brengt een digitaal ticket daar verandering in", zegt Jan-Willem Luyken van Mojo. "Het doorverkopen van kaartjes kunnen we niet verbieden. Maar er is niemand die een smsje koopt met een barcode", denkt hij. Volgens Luyken kent het systeem nu nog veel kinderziektes. "Maar die zijn tegen 2005 vast wel opgelost. Ik denk dat een digitaal ticket voor Glastonbury 2005 wel haalbaar is. En ik hoop dat Nederland tegen die tijd ook zo ver is."