Pop Pers Prijs 2003: stemmen maar!

Jury-voorzitter Wermuth verklaart nominaties en 3VOOR12 peilt de eerste reacties

Op het Noorderslag Festival wordt traditioneel de Pop Pers Prijs uitgereikt. Ook voor de editie 2003 mag het publiek weer stemmen, maar niet meer op iedereen. Op de site van het Nationaal Popinstituut is dit jaar voor het eerst een longlist van mogelijke winnaars verschenen. Juryvoorzitter Mir Wermuth: "We willen mensen ook op andere ideeën brengen." 3VOOR12 vraagt om uitleg en peilt een paar kanshebbers.

Jury-voorzitter Wermuth verklaart nominaties en 3VOOR12 peilt de eerste reacties

Met de publicatie van de longlist voor de Pop Pers Prijs 2003 zijn ook de speculaties over de mogelijke winnaar weer losgebarsten. Op het forum van De Subjectivisten (www.subjectivisten.org) gaan enkele kanshebbers elkaar al met woorden te lijf. En niet voor niets, want de Pop Pers Prijs is nog steeds de enige serieuze prijs voor popjournalisten in Nederland. Op de site van het Nationaal Popinstituut (NPI) is deze longlist voor de Pop Pers Prijs 2003 verschenen. De prijs wordt traditioneel op Noorderslag uitgereikt. Dit is het eerste jaar dat het publiek en een groep experts op deze longlist kan reageren. In het verleden was het mogelijk om op elk persoon te stemmen, zonder voorselectie. Volgens Mir Wermuth, voorzitter van de jury van de Pop Pers Prijs, moeten het publiek en de expert hierdoor een brede kijk krijgen. “We willen dat mensen door deze lijst ook op andere ideeën worden gebracht. We kregen jaarlijks dezelfde lijstjes binnen met bijna alleen nominaties voor de geschreven pers.” Die beslissing heeft ervoor gezorgd dat ook namen als Bart Chabot (schrijver Herman Brood-boeken), Ankelin Barkman (maker van de Milk-documentaire voor Het Uur Van De Wolf) en Dolf Jansen (3fm / Pinkpop-presentator) genomineerd zijn voor de longlist. Personen die niet full-time met muziek bezig zijn, maar volgens Wermuth wel iets toevoegen. “Stel dat Balkenende een economisch of cultureel artikel schrijft over muziek, dan heeft hij ook een kans om genomineerd te worden. Zolang het maar toegevoegde waarde heeft voor Nederland zelf. Als je Nederland negeert wordt het sowieso moeilijk om in aanmerking te komen. Anton Corbijn heeft de prijs bijvoorbeeld alleen kunnen winnen omdat hij dat jaar een tentoonstelling had in Nederland.” Ook al heeft Barkman maar één muziekdocumentaire gemaakt, toch is ze genomineerd. Dat heeft volgens Wermuth ook te maken met de doorlooptijd van verschillende media. “De geschreven media en radio zijn natuurlijk het snelst. Er is veel meer tijd en geld nodig om een documentaire af te ronden. Daarom kun je met een enkele documentaire ook genomineerd worden. De documentaire over André Hazes is zelfs een nationaal en internationaal monument geworden.” Het is voor Wermuth wel belangrijk dat de winnaar van de Pop Pers Prijs in 2003 actief is geweest, daar wordt deze op afgerekend. Het is dus geen oeuvreprijs, ook al heeft de prijs hier soms wel de schijn van gezien de winnaars vaak al vele jaren actief zijn in de muziekjournalistiek. Als de inzendingen van de experts uit de muziekwereld en het publiek binnen zijn, zal de jury van de Pop Pers Prijs de beide lijsten naast elkaar houden. Op grond hiervan wordt een shortlist gemaakt van 5 tot 10 namen. Van de mensen op deze lijst gaat de jury al het werk bekijken en/of beluisteren om uiteindelijk tot één winnaar te komen. 3VOOR12 peilde alvast de meningen van enkele genomineerden met de vraag: ga je die prijs winnen? Erik van den Berg (OOR): “Ik denk niet dat ik ga winnen, omdat hij wordt toegekend aan mensen die ook dit jaar veel hebben geschreven. Ik schrijf zelf niet veel meer, maar coördineer een rubriek. Als het een oeuvre prijs zou worden, had ik meer kans gehad. Ik denk namelijk niet dat je die prijs krijgt voor het onnavolgbaar coördineren van een rubriek. Wat er anders aan mijn schrijfstijl is? Dat laat ik aan anderen over. Ik vraag me overigens wel af wie die longlist heeft gemaakt. Ik mis bijvoorbeeld Jacob Haagsma en Robert Heeg. Die schrijven voor 5 of 6 verschillende media erg vlotte stukken. Het zijn goede all-rounders. Een talent als Roger Teeling is ook niet genomineerd, al zou dat misschien te vroeg zijn. Maar het is onzin dat iemand die één documentaire maakt in het jaar genomineerd wordt. Of mensen die zijdelings iets met popmuziek hebben te maken als Bart Chabot en Dolf Jansen. Waarom die dan wél? Maar ik vind het eigenlijk wel moeilijk om commentaar te geven omdat ik zelf ook op die lijst sta.” En wie moet er winnen? “Ik vind dat Peter Bruyn hem zou moeten krijgen. Of Swie Tio, die heeft een ontzettend bijzondere schrijfstijl, heel prikkelend. En dat al meer dan twintig jaar.” Britt Stubbe (OOR, Het Parool): “Ik hoop uiteraard dat ik ga winnen, maar ben er niet ziekelijk mee bezig. Heb geen troepen ingeschakeld om op me te stemmen. Als ik win, dan graag op eigen kracht. Mocht ik hem winnen, dan liever niet omdat ik een vrouw ben. Zoiets zou mee kunnen spelen. Het geld zou ik wel kunnen gebruiken voor een documentaire of een boek. Ik denk dat de journalistieke benadering van een artiest me anders maakt, ik heb het in interviews en stukken niet alleen over popmuziek. Je moet altijd goed de actualiteit bijhouden zodat je het daar ook met een bandlid over kan hebben. Als er oorlog is in Irak wil ik weten hoe een Amerikaan daar over denkt.” En wie moet er volgens jou winnen? “Van mij mag Erik van den Berg winnen, al heeft hij de laatste tijd niet echt veel geschreven, dus dan is het eerder een oeuvreprijs. Het zou leuk zijn als iemand gaat winnen die nú iets goeds doet. Hester Carvalho bewonder ik vanwege haar aanpak. Ze gaat verder dan de meeste popjournalisten, ze schrijft meer vanuit een populair wetenschappelijke invalshoek. Het is jammer dat Danny Koks er niet tussen staat, die schrijft duidelijk en toegankelijk voor de OOR en Trouw.” Peter Bruyn (GPD dagbladen, OOR, Aloha, Rails, etc) “Ik ben er absoluut niet mee bezig en heb denk ik een kans van 1 op 50. Ik doe gewoon al bijna 25 jaar mijn werk voor verschillende kranten en tijdschriften die geïnteresseerd zijn in mijn verhalen. Ik kies mijn eigen onderwerpen, want over Idols-sterretjes ga ik echt niet schrijven. Uiteindelijk ben je op zoek naar het ultieme verhaal, dat is op dat moment de waarheid. Voor de Pop Pers Prijs heb ik geen favorieten, dan zou ik me eerst moeten verdiepen in de criteria die die prijs heeft. Veel mensen in die lijst ken ik niet eens. Ik vond het in het verleden bijvoorbeeld wel terecht dat Jip Golsteijn hem heeft gewonnen.” Saul van Stapele (Nieuwe Revu) “Ik denk niet dat ik hem ga winnen, daar is het misschien nog wat te vroeg voor. Maar er is wel een leuk bedrag aan verbonden, dan kan ik weer een nieuw boek schrijven. Dit jaar ben ik niet echt veel bezig geweest met popjournalistiek omdat ik een boek heb geschreven over de Crips in Den Haag. Die komt in november uit. Dat heeft zijdelings wel met muziek te maken, omdat het over de invloed van de Amerikaanse gangcultuur op Nederlandse jeugdgroepen gaat. Maar mijn boek Van Brooklyn Naar Breukelen van vorig jaar over twintig jaar hiphop in Nederland sluit er natuurlijk wél precies bij aan. Mijn favoriet is Hester Carvalho van het NRC Handelsblad. Zij kan heel goed aan niet-traditionele doelgroepen als kinderen en ouderen uitleggen wat voor relevantie bepaalde muziek heeft. Ik merk dan mijn ouders door een artikel van Hester over bijvoorbeeld Public Enemy heel goed snappen waar zo'n groep voor staat." Dolf Jansen (Pinkpop, 3fm) “Ik ga er blind van uit dat ik win en zou wel heel teleurgesteld zijn als dat niet lukt. Maar waarom weet ik niet dat ik genomineerd ben? Ik denk zelf dat ik genomineerd ben vanwege de combinatie tussen mijn enthousiasme en mijn ‘verspreide’ kennis. Feiten die ik vertel over muziek kloppen soms niet. Maar dan denken mensen dat het een grap is, terwijl een OOR-journalist daar meteen op afgerekend wordt. Dat is toch een klein voordeel: ik mag domme dingen zeggen. Ik probeer het wel altijd anders te doen. Als ik een persoon benader doe ik het met een soort losheid en een bepaalde toon. Zoals op Pinkpop. Dan loop ik gewoon naar Solomon Burke toe en hebben we het over de kleding die we aanhebben en over zijn hoed. Ik ben erg serieus bezig met muziek. De jeugdcultuur neem ik ook serieus. In alles wat ik doe kan je mijn muziekbeleving terugvinden. Ik draai bijvoorbeeld Stereophonics en Excelsior bands op 3FM en schrijf er over in mijn columns. Als ik die prijs in Groningen uitgereikt krijg, ga ik meteen optreden. En mijn hele gedichtenbundel voorlezen. Ik vind écht dat ik hem moet winnen.” Verder zijn genomineerd: Ankelien Barkman Bart Chabot Geert Hendrickx Guuz Hoogaerts Hans Schiffers Harry de Winter Hester Carvallho Jan Douwe Kroeske Jan van der Plas Jan Vollaard Jan Willem Broek Job de Wit John Appel Koen Poolman Koen van Krimpen Leon Verdonschot Lex van Rossen Marc Stakenburg Menno Pot Mike van Rijswijk Paul Ruven Peter Pakvis Peter van Brummelen Peter Weening Pieter Franssen Rob van Erkelens Rob Verhorst Sander Donkers Swie Tio Tjerk Lammers Wilko Bello