Paul Evers: "Oor is als een kluwen wol met heel veel eindjes"

Uitgeefmanager kijkt terug op 12 jaar hoofdredacteurschap

Sinds vorige week is Mark van Schaick de nieuwe hoofdredacteur van Oor. Zijn voorganger Paul Evers is uitgeefmanager geworden binnen de NTG Tijdschriftengroep. Twaalf jaar lang gaf hij leiding aan het muziektijdschrift. Een terugblik.

Uitgeefmanager kijkt terug op 12 jaar hoofdredacteurschap

Paul Evers is niet langer hoofdredacteur van Oor. Hij is uitgeefmanager geworden binnen de NTG Tijdschriftengroep, uitgever van onder andere Oor. Daarmee komt na twaalf jaar een einde aan zijn bewind. 3VOOR12 blikt terug. Evers wordt in 1991 hoofdredacteur van Oor. Hij schrijft op dat moment al dertien jaar voor het tijdschrift. De 90'er jaren zijn een roerige tijd. De jeugd ontleest en advertentie-inkomsten lopen terug. De oplage van Oor fluctueert tussen de 25.000 en 35.000 exemplaren. Maar waar andere titels verdwijnen, blijft Oor bestaan. "Opmerkelijk", vindt Pieter van Adrichem, die van 1990 tot 1996 voor het blad schreef. "Veel muziekbladen bestaan vijf of hooguit tien jaar. Daarna komt er een nieuwe generatie met nieuwe tijdschriften." Volgens Van Adrichem is Evers' grootste verdienste dat hij het concept Oor wist te handhaven in een periode waarin het tijdschrift meermalen van uitgever wisselt. Jan Vollaard, die van 1983 tot 1998 werkte voor Oor, deelt de mening van Van Adrichem. "Zijn grote kracht is dat hij Oor in de moeilijke jaren begin jaren negentig drijvende heeft gehouden door de commercie te betrekken bij de journalistiek. Soms ging hij daarin wel wat te ver, drie keer achter elkaar U2 op de cover bijvoorbeeld." Volgens Evers was dat niet moeilijk. "We zaten bij twee grote uitgevers, Elsevier en de Telegraaf. Een nadeel is dat je als specialistisch blad nauwelijks wordt gezien en dat is tegelijkertijd een voordeel. Je krijgt veel ruimte zolang de cijfers goed zijn. Daarnaast wisten wij heel goed waar we mee bezig waren. Met de juiste mensen aan boord maakt het niet uit waar je terecht komt. Verder moet je een muziekblad blijven aanpassen, omdat er veel gebeurt in de muziekwereld. Het is de grote truc om als hoofdredacteur te blijven aanvoelen wat er speelt." Tijdens het 30-jarig jubileum van Oor verkondigde Evers dat zijn blad een merk moest worden. Nu, drie jaar later, denkt hij dat dit zeker gelukt is. "Je moet proberen je lezer te bereiken op andere manieren dan via de printversie. Dat is gelukt met de website, de Oorgasm verzamelcd's en de Oor Presents-concerten. Voor merkbeleving moet je jezelf verbreden. We zijn hard op weg, maar er is ook nog veel te doen." "Oor is een heel complexe titel. Als hoofdredacteur heb je te maken met een zakelijk aspect, een sociaal aspect en een economisch aspect. Naast het feit dat je een popmedium bent. Het is als een kluwen wol met heel veel eindjes. Dat ik al die jaren al die eindjes aan elkaar heb weten te knopen, zie ik als mijn grootste verdienste. Dat is me vrij goed afgegaan", aldus Evers. Minpunten kan hij niet vinden. Op de vraag wat hij achteraf gezien anders had willen doen, volgt een lange stilte. "Ik kan niets bedenken. Ik heb geen spijt van de minste stap die ik gemaakt heb. Wat een luxe eigenlijk", besluit hij. Evers' overstap van hoofdredacteur naar uitgeefmanager betekent niet dat hij niets meer te maken heeft met Oor. Binnen het muziekkluster van de NTG Tijdschriftengroep houdt hij zich naast Oor bezig met de titels Aloha, Jazz en Samsonic.