Klapkartonnetjes en bushokposters in de strijd om lagere CD-prijzen

Nederlandse labels stunten met marges

In Britse supermartketens kosten CD's voortaan maar 14 euro en ook in Amerika wordt men langzaam wakker. In Nederland laat de grootste platenmaatschappij een proefballlonnetje op, terwijl de kleinste klapkartonnetjes inzet.

Nederlandse labels stunten met marges

Supermarktketen Sainsbury’s, zeg maar de Britse Albert Heijn, heeft aangekondigd in Groot-Brittanië CD’s voortaan onder de 10 Pond (14 Euro) te verkopen. Ook in Amerika staan de CD-prijzen onder druk nu platenmaatschappij Universal daar de inkoopprijs aan de handel structureel heeft verlaagd. Maar ook in Nederland stunten David en Goliath met CD-prijzen, ieder op hun eigen manier. De grootste platenmaatschappij van Nederland verkoopt een belangrijke najaarsrelease bij Nederlands grootste platenketen tegen inkoopsprijs, terwijl een kleine Spaanse maatschappij nieuwe klapkartonnetjes in de strijd gooit. Met een breedverspreide posteractie doet platenketen Free Record Shop kond van een spectaculaire actie rond het nieuwe Sugababes album ‘Three’, dat daar slechts voor 15,99 euro in de bakken staat. Marketing manager André Lucas van Universal, de platenmaatschappij van de Sugababes, ontkent dat het proefballonetje iets te maken heeft met de prijsverlagingen van Universal in de Verenigde Staten. Met Universals in Nederland hoge reguliere verkoopprijs aan platenwinkelels van 12,80 euro zonder BTW ligt de CD eigenlijk voor de inkoopprijs in de winkels. Dat dezelfde CD nu met een groot prijsverschil in de andere winkels ligt, vindt hij geen probleem: “De muziekconsument is volgens mij goed ingevoerd - hij weet waar hij de mosterd moet halen. Ik ben nog niet gebeld door de V&D.” Ger Duits, verantwoordelijk voor de inkoop van de V&D, wil desgevraagd niet zelf reageren. Bij de Free Record Shop wil de woordvoerster alleen kwijt dat het Sugababes album daar ‘op schema’ ligt. De platenmaatschappij meldt triomfantelijk dat het album in tussentijdse hitparade metingen gebaseerd op verkoop in alle aangesloten platenzaken op nummer 5 binnen zal komen. Het Excelsior label hanteert sinds een jaar zodanige verkoopprijzen aan winkels, dat hun albums voor rond de 15 euro in de winkel verkocht kunnen worden. Volgens Chris Boog, directeur van platenmaatschappij V2 en distributeur van Excelsior is deze actie van Universal niet te vergelijken: “Incidentele prijsacties zoals met The Sugababes zijn er natuurlijk altijd al geweest. Het idee was en is dat alle Excelsior cd's altijd en overal voor een interessante prijs te koop zijn.” Het Spaanse Astro Records duikt nog ver onder de prijs van Excelsior: op 10 november brengt het label in Nederland albums van de Spaanse bands El Columpio Asesino en Camping uit, die in de winkel slechts tussen de 8 en 9 euro kosten. De crux zit in de verpakking, een zogenaamd klapkartonnetje. Door lagere drukkosten en lagere marges zijn grote besparingen bereikt. Rick Treffers, die de promotie voor Astro Records in de Benelux verzorgt: “Het label houdt er weinig aan over, maar we krijgen liever vaker iets van wat minder, dan niets van meer. Ik snap niet dat het concept niet eerder is geïntroduceerd, in Spanje heeft het kartonnetje veel stof doen opwaaien.” Gerard Kamer, eigenaar van twee speciaalzaken onder de naam ’T Oor, relativeert: “Iets onbekends verkoop je ook niet voor 5 euro. De Excelsior actie heeft wel nut - het album van Spinvis bijvoorbeeld heeft door de lagere verkoopprijs veel langer doorverkocht.” En de consument? Die wacht rustig af tot de Nederlandse supermarktoorlog zich uitbreidt naar CD-markt.