Droplist geeft kleine platenmaatschappij kansen

Sony's Van Bockstal: "Platenmaatschappijen hebben vaak moeite afscheid te nemen, maar soms is het ook beter voor de artiest"

Op NPI's Salon Fantasio presenteerde Jan Douwe Kroeske een geruchtmakende droplist van Nederlandse artiesten die niet meer onder contract zouden staan bij de grote platenmaatschappijen. 3VOOR12 maakte een rondje langs de velden om te controleren hoe erg de situatie is. En ontdekte en passant dat het een mooie kans is voor een kleine maatschappij.

Sony's Van Bockstal: "Platenmaatschappijen hebben vaak moeite afscheid te nemen, maar soms is het ook beter voor de artiest"

Afgelopen donderdag presenteerde Jan Douwe Kroeske tijdens NPI' s Salon Fantasio een stof opwaaiende droplist van Nederlandse acts die niet meer onder contract zouden staan bij de grote platenmaatschappijen. Op dit lijstje staan ondermeer Kirsten, Ellen Ten Damme, Eleven, Dyzack en A Balladeer. Ook bij Green Lizard staat een vraagteken. Kroeske: "Dit zijn angstigmakende berichten voor bandjes die hopen bij een platenmaatschappij te tekenen". Uit onderzoek van de branche organisatie NVPI blijkt dat de Nederlandse artiestenstal met albumdeals bij de Nederlandse platenmaatschappijen de afgelopen vier jaar met 40 tot 50% is afgenomen. Met nog komende reorganisaties geen bijster goed uitgangspunt. En dat terwijl Nederlandse popmuziek vorig jaar toch goed was voor een aandeel van 22% van de totale verkoop. "Jan Douwe's lijstje is niet foutloos. In principe is er niets gedropt naar aanleiding van de laatste reoganisatie, vaak waren contracten gewoon verlopen. 'Droppen' betekent voor mij er met de bezem erdoorheen gaan en daar is geen sprake van geweest - het was meer een soort van natuurlijk verloop", weet Niels Aalberts, die tot voor kort als A&R bij Universal werkte. In het geval van A Balladeer was er volgens Aalbers een democontract gesloten voor een bepaalde periode. Het contract met Eleven dat vlak voor Aalberts' vertrek was getekend is verscheurd: "Het enthousiame voor Eleven was heel persoonlijk - het is meteen dood in de pot als je dat naar een ander zou doorschuiven." Bij platenmaatschappij Warner heeft A&R manager Menno Timmerman juist afgelopen vrijdag Wyatt getekend. "De timing is gelukkig, maar ook hier is sprake van de hand op de knip." Timmerman moet nog selectiever zijn, goedkoper opnemen en van een clip is zelden nog sprake. In het geval van Wyatt betreft het een deal voor een album met een optie voor nog een tweede. Verder komen opbrengsten uit optredens en merchandise (t-shirt verkoop) boven een bepaalde grens ten gunste van de platenmaatschappij. "Wyatt verdient nog een kans. Ik kwam met hen in contact doordat hun zanger songs voor Ilse Delange schrijft." Het target ligt op 10.000 stuks, een aantal dat niet gelukt is voor het laatste album van The Postmen, die ook bij Warner onder contract staan. "Ik snap dat er veel onrust is, maar dat wil ik een beetje relativeren", zegt Koen van Bockstal, als A&R manager bij Sony verantwoordelijk voor de hele Benelux. Van Bockstal geeft openheid van zaken en zegt momenteel vijftien Nederlandse acts met een albumdeal onder contract te hebben, waaronder nieuwelingen als Mark Dakriet van Re-Play, urban act Alain Clark en kiddie act 4 Girlz. Bij die vijftien hoort ook nog steeds Green Lizard, zij het wel met een vraagteken. "Je hoeft geen helderziende te zijn om te constateren dat het laatste album niet goed is gevallen, maar hopeloos, nee. Het blijft een getalenteerde band die goed scoort in het livecircuit, maar je hebt een probleem als 3FM het niet draait." Zangeres Kirsten staat niet meer onder contract bij Sony. "Kirsten is niet compleet zonder vader of moeder gevallen, maar we hebben haar artiestenvriendelijk doorgespeeld aan Idol. Platenmaatschappijen hebben vaak moeite afscheid te nemen van een artiest, maar soms is dat toch ook beter voor de artiest zelf." Van Bockstal benadrukt dat er geen stop staat op het tekenen van nieuwe acts, maar dat hij veel selectiever te werk gaat en geen vast aantal meer tekent zoals vroeger. "Ook voor ons is het een moeilijke tijd, maar wij hebben de mogelijkheid veel flexibeler te werken", zegt Neeltje Mooring, label manager bij het kleine Idol Media Group. Idol is een voortzetting van de vroegere platenmaatschappij Double T, maar omschrijft zich als een 'muziekgerelateerd mediabedrijf', dat zich ook bezighoudt met muziekuitgeverij, management en het produceren van televisie en DVD's. "Majors ontslaan eerst hun artiesten en vervolgens hun personeel, ze worden het doorgeefluik van internationale artiesten. Wij staan dichterbij de artiesten en we hebben een bredere expertise." Idol is een van de weinige maatschappijen die flink investeren in bij andere maatschappijen niet meer onder contract staande acts, waaronder Thé Lau, Nuff Said, This Beautifull Mess en dus de van Sony verkregen Kirsten. Mooring: "Er vallen nu kleine appeltjes van de bomen, en niet alleen de rotte." Idol raapt ze op.