3VOOR12 recenseert Disque Pop De La Semaine (week 41): Basement Jaxx

Kish Kash: Nu nog smakelijker

Kish Kash is geen baanbrekende plaat en gaat geen verkooprecords breken. Kish Kash is wel het feestelijke derde album van twee producers die al lang hun eigen vorm en stijl hebben gevonden en die nog altijd aan het perfectioneren zijn. Kish Kash is het geluidsorgasme dat klinkt als Nigella Lawson die haar tong even wegduwt in het glazuur van een volronde chocolatetaart. Kish Kash is de vrolijkmaker.

Kish Kash: Nu nog smakelijker

Felix Buxton en Simon Ratcliffe hadden zich natuurlijk kunnen storten op tien nieuwe knallers a la 'Where's Your Head At'. Maar wie Basement Jaxx wat langer volgt dan die monsterlijke dansvloerhit en het bijbehorende tweede album Rooty, weet dat het duo zich daar niet voor leent. Niet dat ze een broertje dood hebben aan commercie, maar de Jaxx 'hitmachine' draait gelukkig nog steeds op liefde voor muziek. Hoewel, de twee vroegen zich na het tweede Basement Jaxx album hardop af of er nog wel leven zat in hun uit de klauwen gelopen hobby. Het maken van compromisloze en ultrafunky dansmuziek gaat je in het huidige muzieklandschap ten slotte niet in de koude kleren zitten. Na een slopende tournee, waarin de energie compleet werd weggezogen, vielen de Londenaren in een diep gat. Zeggen ze nu zelf. 'Gewoon even schijt aan de dansmuziek en de hele dag naar Throbbing Gristle luisteren', aldus Simon Ratcliffe. Van die negativiteit is op Kish Kash (gelukkig) weinig te merken. Hoogstens in de sfeervolle heimwee-ballad 'Feels Like Home' (de eerste track die de twee maakten voor dit album) en het mooi treurige 'If I Ever Recover', waarin Buxton een (op het gehoor) stukgelopen relatie van zich afzingt. De rest van Kish Kash is weer gewoon een groot feest. Kish Kash start met tien seconden puur Basement Jaxx geluid: gefilterde bliepjes, echo's, gesis en een zwoele damesstem die de bandnaam in je oor fluistert. Dan volgt een strijkorkest dat iets meer dan een beetje weg heeft van de Bran Van 3000/Curtis Mayfield-hit 'Astounded'. Dan komen de feelgood vocalen van Bellrays-zangeres Lisa Kekaula (de nieuwe Tina Turner!) en het funky houseragga ritme dat zelfs de meest notoire dansvloerhater in vuur en vlam kan zetten. En als het met de opener niet lukt, dan toch zeker met het sexy 'Right Here's The Spot', waarin Me'Shell NdegéOcello het beproefde Jaxx recept (denk aan 'Yo,Yo' of 'Red Alert') voorgeschoteld krijgt en het zich (en de luisteraar) goed laat smaken. Ook Basement Jaxx was onder de indruk van 'I Luv U', de debuutsingle van Dizzee Rascal. Ze vroegen hem eens langs te komen in de studio om 'wat dingetjes te proberen'. Het resultaat, 'Lucky Star', is in de basis een pure Dizzee Rascal song. Met een drumtrack die op zijn album Boy In da Corner niet had misstaan. Maar bij Basement Jaxx geldt gelukkig nog steeds het 'meer is beter' principe. In elke maat zit wel een leuk grapje. Dizzee is als één van de laboratorium aapjes in de video van 'Where's Your Head At': hij spuugt de volzinnen en rare klanken in de microfoon. De twee in labjassen gestoken producers Buxton en Ratcliffe brouwen er een gevaarlijk speekselmengsel mee. Zelfs Siouxsie Sioux is uit de mottenballen gehaald en dat pakt werkelijk uitstekend uit in het stuwende titelnummer Cish Cash. De gitaren van Rendez Vous worden nog eens voorzichtig gereycled in de melting pot 'Tonight'. Het zijn allemaal heerlijke brouwsels waar invloeden uit funk, techno, samba en bossa al flirtend over de dansvloer hopsen, of in een innige verstrengeling de tango doen. Net als in Hot & Cold, waar het op zich kapot gesampelde Knight Rider thema een subtiele rol speelt tussen de huppelende beat, de botte keyboards en de Phoenix (waar is dat leuke Franse bandje toch gebleven?) achtige zanglijn. Ze komen er mee weg, omdat het allemaal 'so goddamn funky' gedaan is. Basement Jaxx heeft haar herkenbare stijl geperfectioneerd en maakt opnieuw één van de leukste dansplaten van het jaar. Probeer die voeten maar eens stil te houden onder het bureau als je Kish Kash stiekem aan het checken bent op de luisterpaal.