‘Dit Is Geen CD’ staat er met grote letters op het fotoboek met CD. Nog mooier klinkt het in het Frans: ‘Ceci N’Est Pas Un CD’, vrij naar René Margritte. Wat je voor 10 euro krijgt is een fotoboek van 16 pagina’s van fotograaf Bart Wauters met achterin een CD met daarop vier nummers elk van de Belgische funkband MoGroove en de Vlaamstalige band Fester. De afgelopen drie weken is van dit alleen online verkrijgbare item al bijna de halve oplage van vijfhonderd stuks verkocht. Simpelweg omdat de hele Belgische pers er vol over stond. Daar het project een fotoboek pretendeert te zijn, is het lage Belgische BTW-tarief van 6% voor cultuurdragers er op van toepassing, in plaats van het hoge tarief van 21% voor CD’s als entertainmentdrager.
“Het schreeuwt van de daken dat het een CD is, alleen wij zeggen het niet”, lacht Geert Geuten, toetsenist in beide bands. “Het is juridisch op het randje, want we leggen het zwaartepunt op het boek. Twee vrienden vroegen me al of ik een advocaat had.” Maar Geuten is niet bang, al heeft hij als freelancer met een internet reclamebureau zijn BTW dit kwartaal nog niet op hoeven geven. “Ik weet niet of de bel bij de fiscus al is gaan rinkelen, maar zij hebben ook geen belang bij een verdere escalatie. Het gaat om het statement, de Belgische media zijn er allemaal opgesprongen dus we hebben ons doel bereikt.” Geuten kwam op het idee toen één van zijn bandleden opmerkte dat computerboeken met ondersteunende CD's ook in het lage BTW-tarief vallen.
Het idee om CD's te vermommen als een boek is overigens niet nieuw. In 1997 verpakte platenmaatschappij BMG een dubbel-CD van Herman Brood in een fotoboek over zijn schilderijen en verkocht 20 Years Of Rock’N Roll voor het lage BTW-tarief. Achteraf heeft BMG toch het verschil bij moeten passen. De belastingdienst ging niet akkoord, omdat het hier om een project met winstoogmerk ging. De opbrengst van Dit Is Geen CD komt echter ten goede aan Popppunt, een advies- en informatiebureau voor Belgische bands en DJ's.
Op dit moment loopt nog steeds een internationale lobby om op Europees niveau muziekdragers in het lage BTW-tarief te krijgen – iets wat de veelgeplaagde platenindustrie wat meer ademruimte zou bezorgen. Onderdeel van de lobby in Nederland was een actiedag op 27 mei van Muziek Platform Nederland waarop CD's en muziek DVD's voor een dag tegen het lage BTW-tarief verkrijgbaar waren. Sindsdien heeft het samenwerkingsverband niet stilgezeten. Woordvoerster Jonne Boesjes: "We hebben de minister een brief gestuurd met het verzoek geen veto uit te spreken over het voorstel van haar voorganger. Nederland speelt nu een actieve rol in de lobby." Op 25 november spreken de Europese Ministers van Financiën weer over de BTW-richtlijn. Geluidsdragers staan nu op de voorgestelde lijst van producten die in aanmerking mogen komen voor het lage tarief. Wie weet vallen ze straks dus ook in België onder hetzelfde lage tarief als frites...
Truc met fotoboek omzeilt hoge BTW op CD
Initiatiefnemer Geert Geuten: "Juridisch ligt het op het randje, maar het gaat om het statement"
Geluidsdragers vallen nog steeds in het hoge BTW-tarief. Boeken niet. Door nu hun CD als fotoboek uit te geven, omzeilen een tweetal Belgische bands de fiscus.