The Darkness hype is kwestie van lange adem The Darkness hype is kwestie van lange adem

Single moet in Nederland een zo'n groot mogelijke hit worden

The Darkness hype is kwestie van lange adem

Single moet in Nederland een zo'n groot mogelijke hit worden

Hoe komt het toch dat het uncoole Britse bandje The Darkness na een karaoke avond in de millennium nacht nu opeens een half miljoen albums verkoopt in Engeland? Dat terwijl hun suffe thuisbasis Lowestoft eigenlijk vooral bekend is om het feit dat het het meest oostelijke punt is van Engeland. En nu Nederland ook maar even veroveren via een spraakmakend optreden op London Calling?

Single moet in Nederland een zo'n groot mogelijke hit worden

“The Darkness is de perfecte fun band voor een feestje, dus daarom hadden we ze vorig jaar uitgenodigd om te spelen op onze kerst party”, vertelt muziek producer Nigel Harding van het Londense alternatieve radiostation XFM. Het gaat goed met het station, wekelijks luisteren er een half miljoen Londenaren naar. Een van de redenen is de succesvolle zomer actie ‘The Summer Of Darkness On XFM’ waarbij de band nog eens extra in het zonnetje werd gezet. XFM spotte The Darkness al toen ze hun eerste single uit hadden op het indielabel Must…Destroy. Dat kleine platenlabel is opgezet door twee ex-werknemers van Poptones, het label van Oasis ontdekker Alan McGee’s met als doel onbekende bandjes te promoten, die in het Noord-Londense pubcircuit optreden. Maar door de aanwezige journalisten op het XFM-feestje liepen de live verhalen over The Darkness als een lopend vuurtje en al snel werden ze getekend door East West, onderdeel van major Warner Music. Aanvankelijk verdeelde The Darkness de Britse pers in twee kampen. Het style magazine Dazed & Confused besteedde 12 pagina’s aan het fenomeen vanwege de vermeende ironie, maar het indie hype weekblad NME verzweeg de band eerst. Geen reden voor XFM om The Darkness niet te blijven steunen. Harding: ”Het zijn goede songs, dan maakt de stijl niet uit. Eminem is toch ook hip-hop voor niet hip-hop liefhebbers?” Ondertussen bleef de band maar doorspelen, steeds in grotere zalen. Ze tourden in het voorprogramma van Def Leppard en Deep Purple, en openden op 27 juni het Glastonbury Festival. De eerste single Growing On Me bereikte via nationale airplay op de BBC een elfde positie in de Britse charts. Toen bij een in-store ter promotie van hun album een Londense vestiging van de platenzaak HMV overspoeld werd met 1500 man, kon zelfs NME de band niet meer negeren en constateerde in een recensie ‘dat het dan wel karaoke was, maar toch ook wel erg entertainend’. “In Engeland is uit onderzoek gebleken dat vooral de kids tussen de 13 en 19 jaar oud het kopen.”, weet Niels Jansen, die als productmanager bij Warner Music de marketing van The Darkness in Nederland overziet. “Die kids hebben genoeg van Nu-metal, en hebben in de platencollectie van hun ouders AC/DC en Queen ontdekt. Dat is een periode die ze nooit bewust hebben meegemaakt”. “In Nederland staan we aan de vooravond van het grote succes”, voorspelt Jansen. “Het kwartje valt als je de band live ziet, maar eerst moet de single in Nederland een zo’n groot mogelijke hit worden.” Deze week stijgt I Believe In A Thing Called Love in de Mega Top 50 bescheiden van 28 naar 27. Maar door optredens in Top Of The Pops en tijdens de MTV Awards zal volgens Jansen de single stijgen. Verder zijn er afgelopen zaterdag tijdens London Calling bij een standje honderden singles verkocht voor de gesubsidieerde prijs van 1 Euro per stuk. Ook staat er nog een landelijke televisiereclame voor de single op stapel. De meeste landelijke radiostations hebben de single inmiddels op de playlist. Jansen:“Alleen Radio 538 en TMF zijn op dit moment nog de missing link”. Volgens geruchten staat The Darkness volgend jaar op Pinkpop, maar Jansen kon dat niet bevestigen. Bij het Nederlandse metalmagazine Aardschok is het Darkness album Permission To Land niet goed gevallen: in de recensie kreeg het 35 van de 100 punten en wordt gesproken over ‘een irritante kutband met afgekeurde AC/DC riffs’. “Maar heavy metal is nooit weggeweest – Iron Maiden verkoopt Ahoy snel uit”, zegt Erik van den Hurk nieuwsredacteur bij Aardschok. Vroeger hadden bands een aparte tas met productiekleren maar tegenwoordig treden ze toch meer op in spijkerbroek en T-shirt.” Mode redacteur, bladen maker en trend deskundige Gert Jonkers ziet wel een glamrock trend in de mode: “Grunge heeft zo lang huisgehouden in de mode, met al die kapotgemaakte kleren enzo. Het minimalisme was natuurlijk DE trend van de jaren negentig, met de strenge Duitsige kleren van Jil Sander en Helmut Lang. Nu is er weer meer behoefte aan versiering, zelfs aan hier en daar een potsierlijke bloes. Gucci heeft voor komende zomer helemaal de cowboylook omarmd, met gebloemde western bloezen en hoge strakke nette spijkerbroeken. Ik vind dat nog maar een stap verwijderd van spandex jeans. Het zal allemaal overigens wel in een afgezwakte vorm komen. Ik zie de echte lycra ballenknijper en het getoepeerde haar nog niet direct en masse rondlopen.”

Nu op 3voor12