Borsato alleen op DVD: stunt of nieuwe trend

Nog genoeg haken en ogen aan risicovolle ‘DVD-only’-release

Marco Borsato is de eerste artiest in Nederland die het album alleen op DVD zal laten verschijnen. 3VOOR12 onderzocht de voors en tegens van de mogelijke nieuwe trend bij albumreleases.

Nog genoeg haken en ogen aan risicovolle ‘DVD-only’-release

Het nieuwe album van Marco Borsato dat in maart verschijnt, zal alleen in DVD-vorm in de winkels liggen. Hierop worden alle nieuwe nummers van de zanger vergezeld door kleine filmpjes van verschillende regisseurs. Het is voor het eerst dat in Nederland een regulier album niet op cd in de schappen verschijnt. Het initiatief lijkt een nieuwe reactie op de instortende cd-markt. Platenmaatschappijen lijken langzamerhand te hebben geaccepteerd dat de cd-verkoop niet meer dé manier is om geld te verdienen. Maar wordt deze ‘DVD-only’ een eenmalig experiment of wordt het de nieuwe trend? Als het aan Marc Hofstede van het Marco Borsato-management ligt het laatste: “Misschien dat het in de toekomst wel de standaard wordt. We moeten in ieder geval blijven vernieuwen om wat te doen tegen de teruglopende cd-verkopen. Mensen luisteren meer muziek dan ooit, maar de waarde is niet meer hetzelfde. De DVD heeft bij de consument de aantrekkingskracht die de cd vroeger had. Het is belangrijk om creatiever met dit soort mogelijkheden om te gaan.” Toch is de release van het album louter op DVD een risicovolle onderneming. Allereerst hebben veel mensen nog geen DVD-speler waardoor ze het nieuwe album waarschijnlijk niet zullen aanschaffen. Dit kan tot gevolg hebben dat er weer snel illegale audiokopieën zullen opduiken. Op reguliere cd dus. Een ander probleem is dat de beleving bij het afspelen van een DVD een stuk intensiever is dan het opzetten van een cd’tje. Directeur van BMG Rob Schouw ziet dit ook als een wezenlijk probleem. “Het is gebleken dat je muziek eindeloos kan beluisteren. Met een DVD kan je niet van alles doen als je hem afspeelt, het is daarom erg tijdrovend.” De DVD is ook voor de DVD-bezitter op minder plekken te beluisteren. In de auto worden wel cd’s gedraaid maar een DVD-speler is op deze plek maar voor een enkeling weggelegd. Volgens Schouw is het te vroeg voor een dergelijk experiment. Een ander geluid horen we bij Rick den Outer, project manager DVD’s bij EMI. “Het zal wel gaan gebeuren dat alle muziek voortaan alleen op DVD uitkomt, de cd-omzet gaat té hard achteruit. En zo duur is een DVD-speler momenteel niet, veel mensen moeten hem kunnen kopen.” Van de DVD met het optreden van Marco Borsato in De Kuip zijn er tot de grote verrassing van het management 180.000 exemplaren verkocht. Een hoog aantal voor een live-registratie, hetgeen precies de trend volgt volgens Rob Schouw. “Momenteel verkopen vooral de legendarische concerten goed, zoals Hell Freezes Over van The Eagles en uit onze eigen stal Kane en Rush. Mensen willen er op die manier zelf bij zijn, ze willen het echt beleven.” Het nieuwe Marco Borsato album is echter een studio-album aangevuld met videoclips en géén live-opname. Essentieel volgens Schouw. “Clipcompilaties doen het erg slecht in de verkoop.” Volgens Albert Slendebroek, directeur van Warner Music, moet dat bij een naam als Marco Borsato echter geen probleem zijn. Dit is volgens hem een verkoopkanon, of het nou op cd of DVD is. “Het initiatief is erg leuk en vernieuwend. Het management van Marco Borsato doet het altijd fantastisch. Ze zijn erg grensverleggend.” Ook manager Hofstede heeft het volste vertrouwen in de toevoeging van de extra’s die de DVD biedt. Ook bij de studio-opnames. “Het beeld is een extra trigger, dat is de belangrijkste reden. Bij het clipje dat Dick Maas heeft gemaakt bij de eerste single heb ik al drie verschillende interpretaties gehoord. Muziek is emotie en beeld geeft een extra dimensie.” Ligt er alleen een DVD in de winkelschappen, de cd van Marco Borsato is wél verkrijgbaar als de consument een abonnement neemt bij telecomaanbieder BelCompany. Zoals Jim werd gekoppeld aan Mars moet Borsato nu het uithangbord van de telecom maatschappij worden. Een prijzige deal, volgens de verschillende platenmaatschappijen. Essentieel volgens Borsato-manager Hofstede. “Als we geen telecomsponsor hadden, was het niet gelukt. Het is duur om de clips te maken, want we doen het niet met een digicam maar met een complete filmploeg.” Ook sponsoring lijkt steeds belangrijker te worden in de inzakkende muziekindustrie. Door een artiest aan een product te koppelen genereert de platenmaatschappij weer de nieuwe inkomsten waar in deze tijd zo hard naar gezocht wordt. Een muziek-DVD als die van Marco Borsato zal voor de platenmaatschappijen altijd een prijzige onderneming blijven. De consument neemt geen genoegen met louter muziek, waardoor de DVD aangevuld zal moeten worden met videomateriaal, biografieën, een making of, interviews, etcetera. Bij de Marco Borsato-release is hiervoor via de sponsor geld binnengekomen. Het is bij andere (kleinere) artiesten nog maar de vraag of de platenmaatschappij hier tijd en geld voor over heeft. Aan de ‘DVD-only’ lijken nog veel haken en ogen te zitten waarbij de tijd zal uitwijzen of het dé vervanger voor de cd kan gaan worden.