Amerikaanse moeder van Mojo gaat na optreden live cd’s verkopen Amerikaanse moeder van Mojo gaat na optreden live cd’s verkopen

Jan Willem Luyken: “Leuk voor bands die nog geen deal hebben”

Amerikaanse moeder van Mojo gaat na optreden live cd’s verkopen

Jan Willem Luyken: “Leuk voor bands die nog geen deal hebben”

Het Amerikaanse moederbedrijf van concertpromotor Mojo is in Boston een proef begonnen in Boston om na afloop van concerten opnames van dat optreden te verkopen. Naast een leuk zakcentje voor band en promotor is het bedoeld om de bootlegmarkt tegen te gaan. Sony boekte eerder een knallend succes met een soortgelijke actie bij Acda en De Munnik. Toch ziet Jan Willen Luyken van Mojo weinig toekomst in de proef.

Jan Willem Luyken: “Leuk voor bands die nog geen deal hebben”

“Ik zie weinig in die Instant Live Disc proef daar in Boston. Wat ons moederbedrijf Clearchannel daar probeert is leuk voor beginnende bands die nog geen contract hebben”, aldus Jan Willem Luyken van Mojo in reactie op de plannen van het Amerikaanse bedrijf. Luyken had het er gisteren ook nog met zijn baas Leon Ramakers over gehad en samen waren ze tot de conclusie gekomen dat het nog jaren zal duren voor zoiets dergelijks in Nederland zal worden geprobeerd. “De zaak ligt heel gecompliceerd. Artiesten hebben een contract met een platenmaatschappij, en dat verbiedt ze normaliter om een opname ergens anders uit te brengen.” Platenmaatschappij Sony heeft al ervaring in Nederland met het direct verkopen van concertopnames na een optreden. Bezoekers van de theatershow van Acda en De Munnik konden in de pauze de nieuwe single kopen en twee liedjes naar keuze van de set voor de pauze erbij laten branden. Aan het eind van de avond kon de cd bij de Sonystand worden afgehaald. “Een enorm succes!”, aldus A&R coordinator Sandra Sprott van Sony. “Ongeveer éénderde van de bezoekers kocht het plaatje.” Het idee, dat oorspronkelijk van Acda en De Munnik is, krijgt niet meteen een vervolg. Sprott: “Als platenmaatschappij móét je tegenwoordig creatief zijn. Nu hebben we dit gedaan, met een andere band doen we weer iets heel anders.” Dat een band een contract heeft met een platenmaatschappij ziet Sprott niet direct als een obstakel voor het verkopen van concertopnames na een optreden: “Vroeger zou dat natuurlijk nooit gekund hebben, maar tegenwoordig hou je in contracten echt rekening met andere zaken zoals ringtones en internet. Met concertopnames zou je ook rekening kunnen houden in de toekomst.”

nu op 3voor12