Vrijdag 13 juni 2003. Het nachtprogramma.
Bjork en Pavlov
Het klonk zo mooi: met de speciale Sonarbus naar
Sonar by Night. Want het nachtprogramma van het
festival speelt zich niet af in het centrum, maar in
een complex van immense beurshallen op meer dan
een uur lopen van wat de doorsnee toerist als
Barcelona beschouwt. Maar de rij wachtenden aan
het begin van de Ramblas, waar de bus stopt,
herinnert aan de intocht van Sinterklaas in
Amsterdam in de jaren zestig. Vier keurige rijen van
ieder honderden meters lang. En om de tien minuten
zo´n lullige stadbus die veertig tot zestig mensen
meeneemt. Dan maar het alternatief: de metro,
overstappen op een lokale trein en tenslotte nog een
kwartiertje lopen.
Een uur later, op het moment dat Bjork volgens het
programma het podium op gaat, sta ik op honderd
meter van de ingang. Tussen mij en de Sonar-
kaartjesscheurder echter nog duizenden en
duizenden mensen die ook naar binnen willen door
dezelfde vier of vijf poortjes. Een cursus logistiek
voor de organisatoren zou volgend jaar toch eens
uit het budget gepeuterd moeten worden. Het lijkt
op voorhand een zinvolle investering. Enfin, als ik
eindelijk binnen ben is Bjork nog bezig in de Sonar
Club, waar je je overigens geen rock- of dance-club
bij moet voorstellen, maar een hal waarin Ahoy´ naar
hartelust met drie broertjes of zusjes kan stoeien.
Twintigduizend mensen schat ik, maar pak me niet
op een dozijn meer of minder. Heel in de verte op
het podium ontwaar ik een stipje dat de IJslandse
Bloem de Ligny moet zijn. Ik hoor violen en als ik op
een van de gigantische projectieschermen kijk zie ik
dat ze weer dat strijkorkestje bij zich heeft waarmee
ik haar een paar jaar geleden ook in de Melkweg zag.
Maar toen zo dichtbij dat ze me gewoon kon horen
als ik 'Bjork ik hou van je!' riep. De muziek is
trouwens nog steeds precies hetzelfde. De hal een
galmbak. En de zangeres draagt een zwart hansopje,
zie ik op het beeldscherm. Heel deprimerend
allemaal.
Ondertussen is de naastgelegen Sonar Pub - maar
dan wel een 'pub' van Rijnhal-formaat - nog
helemaal leeg, terwijl er toch ècht een band staat te
spelen. En op papier nog een interessante ook:
Colder, de Franse ontdekking op het Output-label
van Trevor Jackson, de man die nu eens niet de
camp, maar juist de 'coole' muziek van de jaren
tachtig nieuw leven in tracht te blazen. En
natuurlijk is Colder alleen door de naam al 'cooler
dan cool'. Eind juni verschijnt hun debuutalbum
'Again'.
Ik loop tot bij het podium. Niet meer dan veertig
mensen staan er, maar die worden ook
onherroepelijk meegezogen in de funky electropop -
met live drums, bas en gitaar - en iedereen die even
het Bjork-circus durft te verlaten wordt ook
onmiddellijk naar het Pubpodium getrokken. Colder
klinkt nog het meest als - destijds vooral in Vpro
kringen in de armen gesloten - acts als Hula en
Shriekback. Maar minder scherp en intens, dat wel.
De DJ-set van de daaropvolgende, eveneens uit de
Outputstal afkomstige Blackstrobe Decks is een
lichte deceptie. Zoals eigenlijk vrijwel alle DJ-
performances die ik op het festival meemaak Ik had
verwacht op Sonar toch een wereld ver van de
Wipneus en Pim- en DJ Jean-terreur vandaan te zijn,
maar uiteindelijk komt het allemaal heel dicht bij
elkaar in de buurt. Even gaat er een spannende
plaat op de draaitafel, dan wordt er een aantal maten
ingehouden om vervolgens op vol volume de
doorsnee beat te lanceren waarop het publiek
steenvast begint te juichen. Pavlov Pavlov Pavlov
woef! denk ik dan. Pavlov Pavlov Pavlov woef!
Plaatjes draaien kan ik thuis ook. Ik besluit de bus
terug naar het centrum te nemen. En ik blijk niet de
enige. Raster Noton-ster Carsten Nicolai,
geluidsarchitect Mark Bain, Steim-programmeur
Roland Spekle, stuk voor stuk houden ze het voor
gezien. Op een terras wordt er nog lang nagepraat.
Over muziek. Video killed the radiostar? Misschien.
Hometaping is killing music? Flauwekul. Beats kill the
noble art of listening? Dat staat als een paal boven
water.
Peter Bruyn
Sonar: Bjork en de Sonar Pub - maar dan wel een 'pub' van Rijnhal-formaat (V)
Peter Bruyn verslaat Sonar 2003
Afgelopen nacht zag Peter Bruyn Bjork. Het viel allemaal niet mee: "Ik hoor violen en als ik op een van de gigantische projectieschermen
kijk zie ik dat ze weer dat strijkorkestje bij zich heeft waarmee ik haar
een paar jaar geleden ook in de Melkweg zag. Maar toen zo dichtbij dat ze
me gewoon kon horen als ik 'Bjork ik hou van je!' riep."