Amerikaanse concertorganisator halveert prijs concerten Amerikaanse concertorganisator halveert prijs concerten

Clear Channel krijgt ‘topacts’ niet meer uitverkocht

Amerikaanse concertorganisator halveert prijs concerten

Clear Channel krijgt ‘topacts’ niet meer uitverkocht

Het publiek heeft gesproken in Amerika. Door geen kaartjes te kopen. Concertorganisator Clear Channel (moedermaatschappij van Mojo) zag zich daarom genoodzaakt de toegangsprijzen van de concerten van Ozzy Osbourne en Peter Gabriel naar beneden bij te stellen.

Clear Channel krijgt ‘topacts’ niet meer uitverkocht

Amerika’s grootste muziekbedrijf Clear Channel heeft noodgedwongen de prijzen van een aantal concerten moeten verlagen. Het publiek blijkt niet meer bereid om 90 dollar neer te tellen voor een concert van grijs geworden grootheden als Ozzy Osbourne en Peter Gabriel. Het gaat dan ook niet om de minste prijzen. Zo kostte een kaartje voor Peter Gabriel 90 dollar. Die prijs is nu gezakt naar 40 dollar. Een verlaging die mogelijk werd nadat Clear Channel de artiest heeft gesmeekt zijn prijskaartje van 600.000 dollar te halveren. Volgens woordvoerder Dave Lucas van Clear Channel begrijpt het overgrote deel van de artiesten dat het zakken van de prijs uiteindelijk ook in het voordeel is van de artiest zelf. Lucas: “Als er meer mensen komen kijken, verdienen we uiteindelijk meer geld en dus ook de artiest.” Directeur Leon Ramakers van de Nederlandse concertorganisator Mojo (een dochterbedrijf van Clear Channel) heeft die ervaring nog niet. Hij bekende vorig jaar tijdens een discussiemiddag al dat de prijzen wat hem betreft de pan uitreizen. ““Zodra de artiesten via de zwarte markt hun marktwaarde leerden kennen, vlogen de prijzen omhoog,” wees hij toen de artiest als ware schuldige aan. “Ik wilde Madonna graag hebben, maar ‘het mens’ kwam niet!” Willem Venema, ook van Mojo, denkt er ietsje anders over. Hij zei tijdens een interview op Pinkpop 2003 dat het publiek de hoge prijzen aan zichzelf te wijten heeft: “Het publiek bepaalt de prijs. En de artiest graait het met alle plezier binnen. Zolang een concert binnen een uur uitverkoopt is de rek er nog niet uit. De bezoekers hebben het zelf in de hand.” En dat lijkt zowaar te kloppen. Nu maar hopen dat ook deze Amerikaanse trend overwaait.

Nu op 3voor12