OOR ook in 2003 minder abonnees

Muziekbladen volgen trend andere tijdschriften

Het gaat niet goed met de belangrijkste muziekbladen van Nederland. Het aantal abonnees van OOR zakte vergeleken met vorig jaar maar liefst 13 procent. Toch is er volgens Wouter Verkennis van de Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG) nog geen reden tot paniek: “We moeten alleen een beetje bijsturen.”

Muziekbladen volgen trend andere tijdschriften

De twee belangrijkste muziekbladen van de Nederlandse Tijdschriftengroep (NTG) zien in het eerste kwartaal van 2003 opnieuw het aantal abonnees dalen. Dat blijkt uit de cijfers van HOI, Het Oplage Instituut dat sinds kort alle oplagegegevens via internet gratis toegankelijk heeft gemaakt. OOR liep ten opzichte van het eerste kwartaal in 2002 meer dan 13 procent terug en zit nu op ruim 16.000. Aloha moest 3,5 procent inleveren op haar abonneebestand vergeleken met vorig jaar, en is daarmee weer terug op het niveau van 2001. Voor OOR is het de vijfde opeenvolgende jaargang waarin het aantal abonnees terugloopt. “Je wordt er natuurlijk niet vrolijk van. Maar het is ook weer niet dramatisch.” Aan het woord is Wouter Verkennis van de Nederlandse Tijdschriften Groep. Hij geeft toe dat na de overname van OOR door de NTG de daling nog geen halt is toegeroepen. “Dat zie je vaker na zo’n overgang. Adminstratie die overgedragen moet worden, mensen die bij zo’n overgang afhaken, bedrijfsdeals die komen te vervallen, acties die onderbroken worden, er zijn veel redenen die in zo’n jaar voor een tijdelijke teruggang zorgen.” Verkennis schat dat al deze zaken toch zeker wel voor een verlies van duizend abonnees heeft gezorgd. Toch blijven er volgens de cijfers van HOI nog een kleine 1500 afhakers over. Verkennis: “De aanwas aan de onderkant is op dit moment wel minder. Studenten hebben het geld niet en calculeren meer en meer. In plaats van een abonnement springen ze liever van actie naar actie.” Verkennis vindt dat een blad als OOR in Nederland eigenlijk veel meer abonnees moet kunnen hebben: “Er zijn genoeg muziekliefhebbers. De vraag is hoe je ze binnenkrijgt? Acties als die van Muse, waarbij je een gratis ticket krijgt voor een exclusief concert als je een halfjaarabonnement afsluit is daar een voorbeeld van. Je moet toch steeds meer unieke dingen gaan bieden, Ik denk dat we in de toekomst naast het blad steeds meer extra service moeten verlenen aan de lezer om ze te binden. Met dit soort acties, maar bijvoorbeeld ook door ze online toegang te geven tot 30 jaar archiefmateriaal.” Ondanks een daling van dertien procent wil Verkennis zeker niet spreken van een onomkeerbare spiraal. “We hebben nog steeds heel veel abonnees. Verschuivingen van tien procent zijn niet dramatisch in de uitgeverswereld. Je moet dan wel een beetje bijsturen, maar zeker niet de hele formule omgooien. Als je nou een verlies van 30 procent hebt, zoals Panorama en Playboy ooit. Maar dat is hier niet aan de orde.” Overigens staan OOR en Aloha niet alleen. Tijdschriften krijgen traditiegetrouw snel klappen in tijden van economische teruggang. Ook bladen als de Nieuwe Revu, Panorama en Music Maker hebben te maken met weglopende abonnees. Het enige blad dat een explosieve groei noteert is ID&T Magazine, dat het afgelopen jaar bijna 9000 nieuw abonnees binnenhaalde en nu op bijna 42.000 zit. De vraag blijft hoe?