Clement Postmus en Sandor Jansen verlaten per 1 januari de door hun zelf opgerichte Nederlandse Tijdschriftengroep (NTG). Zij brengen daarmee het verlies van vooraanstaande medewerkers bij de uitgeverij van o.a. muziektijdschrift Oor op vijf binnen drie maanden. Vorige maand vertrokken ook al uitgevers Wouter Günzel, Ramses Jedeloo en hoofd verkoop Michiel Bergman.
Postmus, Jansen, Günzel en Jedeloo vertrekken alle vier omdat ze meer ruimte en vrijheid willen bij het ondernemen. Postmus: “Het is nooit mijn ambitie geweest om een tent met 230 mensen te leiden. Ik wil met creatieve mensen werken aan nieuwe dingen. I want to kick some ass om het populair te zeggen. Ik ben ondernemer in hart en nieren, geen C.E.O. van een groot bedrijf.” Bergman ging zelf op zoek naar een baan bij concurrent Audax, omdat die uitgever volgens hem “verder is met onderzoek naar de effecten van adverteren dan elke andere uitgever.”
Postmus wist al tijden dat hij een andere kant op wilde. Negen maanden geleden zette hij al een stap opzij door af te treden als algemeen directeur van de NTG. Hij werd opgevolgd door Frans Makau, afkomstig uit de IMCA-group van eigenaar Erik de Vlieger. “Toen heb ik het principebesluit om iets anders te gaan doen al genomen,” erkent Postmus nu.
Dat zijn vertrek iets te maken heeft met de huidige betalingsproblemen bij Oor, die sommige freelancers nog duizenden euro’s verschuldigd is, ontkent hij met klem: “Iedere vaste kracht krijgt op tijd zijn salaris, dat weet ik zeker. Ook weet ik dat ik harde maar heldere afspraken had met de freelancers van Oor. Vragen over de nieuwe afspraken rondom betalingen die mijn opvolger Makau heeft gemaakt, moet je bij hem zijn. Ik ben er echter van overtuigd ook die problemen eind deze maand zeker zijn opgelost.”
Uit Jedeloo’s woorden is af te leiden hoe de NTG de problemen bij de muziekbladen de afgelopen tijd heeft opgelost. Zijn reden van vertrek hangt er indirect mee samen: “Onze afdeling, NTG Special Media, draaide met winst. Dat de NTG die winst gebruikt om verliezen bij de muziekbladen te compenseren, is begrijpelijk. Ik zou het ook doen als ik de leiding had. Maar als ondernemer binnen een eigen unit investeer je die winst natuurlijk liever in nieuwe markten.” Die nieuwe markten ligt volgens Jedeloo en Günzel voornamelijk in het buitenland. Omdat de NTG daar niet aan wilde, stapten zij eruit.
Ook Postmus en Jansen beginnen weer iets nieuws, zo blijkt uit de woorden van Postmus: “Dat mijn vertrek samenvalt met Jansen is zeker geen toeval. We zijn samen in meerdere initiatieven gestapt. Daar zijn we goed in. Over een half jaar zul je ons terugzien met iets wat je nooit zou verwachten.” Dat sluit weer aan op de woorden van Jedeloo, die zegt dat Postmus, van oorsprong een man van papieren uitgaven, “iets met televisie” wil. Jedeloo en Günzel sluiten toekomstige samenwerking met Postmus niet uit, maar er zijn op dit moment geen concrete plannen.
Ondanks meer dan tien verklaringen van Oor freelancers in het bezit van 3VOOR12 en de uitspraken van de vertrekkende medewerkers blijft Makau het bestaan van betalingsproblemen bij Oor pertinent tegenspreken: “Het moet maar eens afgelopen zijn met al die geruchten. Elke keer duiken ze weer op, terwijl het echt onzin is!”
NTG ziet vijf topmedewerkers vertrekken
Vertrek NTG-oprichters Postmus en Jansen staat niet op zichzelf
Het blijft rommelen bij de Nederlandse Tijdschriftengroep (NTG). Ongeveer tegelijk met het nieuws van de aanhoudende betalingsachterstand bij freelancers van tijdschrift Oor werd bekend dat naast drie andere vooraanstaande medewerkers nu ook de oprichters van de uitgever het bedrijf verlaten en weer voor zichzelf gaan beginnen.