V2 houdt vast aan prijsverlaging ondanks slappe markt

Goede verkoop Spinvis flatteert cijfers

Vorig jaar besloot V2 de prijs van haar Nederlands aanbod (concreet: cd’s van het label Excelsior) goedkoper te gaan aanbieden. Twee maanden later belde 3VOOR12 op en vroeg: “en?”. We moesten over een jaar terugbellen. Een jaar later ligt de platenindustrie op zijn gat en komt er elke week wel een bericht naar buiten over een omzetdaling, ontslag of reorganisatie bij de Nederlandse platenmaatschappijen. En houdt V2 vast aan haar prijsverlaging.

Goede verkoop Spinvis flatteert cijfers

Deze week werd bekend dat met een totaal van 228 miljoen de verkoop van cd’s in Groot Brittanië met drie procent is gestegen het afgelopen jaar. Oorzaak: de cd’s zijn goedkoper geworden. Tegelijkertijd daalde de omzet echter met meer dan zeven procent. Net als in Nederland, waar de teller volgens het NVPI nog iets verder doorslaat: 7,6 procent. Ook in Nederland zakte de prijs van een aantal cd’s vorig jaar met gemiddeld vier euro gedaald nadat V2 en Excelsior samen besloten de inkoopprijs van alle cd’s uit Nederland onder de tien euro te stellen. De toenmalige directeur Henk Eigenbrood sprak toen van een bewuste risicovolle stap. Beide maatschappijen wilden een signaal afgeven aan de ook toen al terughoudende kopers. Eigenbrood voorzag op de lange termijn zelfs een omzetgroei. Een jaar later wijzen de cijfers voorlopig een hele andere kant op, is Eigenbrood vertrokken naar het oosten van het land en staat Chris Boog aan het roer van V2. Toch is het prijsbeleid niet veranderd sinds zijn komst in februari. Boog: “Het effect is moeilijk te meten. Over het algemeen was de afgelopen tijd inderdaad slap. Maar van Spinvis hebben we er 17.000 verkocht. Het is de beste release van Excelsior tot nu toe. Je kunt je afvragen of je in betere tijden misschien 25.000 verkocht zou hebben. Maar zeker weten doe je het nooit. Feit blijft dat het met de Nederlandse releases niet zo slecht ging.” En dus rekent Boog zich liever rijk door het effect positief in te zien: “De nieuwe Caesar-cd lag in een winkel, mooi geetaleerd naast twee vergelijkbare internationale groepen. Caesar koste 13,99, de twee andere bijna 20. Als je ze alledrie wil hebben, maar toch moet kiezen, maken die paar euro toch het verschil volgens mij.” Toch wil Boog nog geen harde conclusies trekken over het effect van de prijsverlaging. Op eentje na: “We blijven vasthouden aan de verlaging.”