Nieuwe programmeur Doornroosje: ‘Krap budget is uitdaging’

Robert Meijerink wil publiek terughalen naar Doornroosje

Doornroosje in Nijmegen heeft in de persoon van Robert Meijerink per 1 oktober een nieuwe programmeur gevonden. Zijn voorganger was 1 mei al vertrokken omdat de financiële druk op het Nijmeegse poppodium zijn werk als programmeur belemmerde. Meijerink: “Ik zie het als een uitdaging.”

Robert Meijerink wil publiek terughalen naar Doornroosje

Per 1 oktober heeft Doornroosje met Robert Meijerink een nieuwe programmeur in huis. Begonnen als vrijwilliger in jongerencentrum Why Don’tcha in Diepenheim, waar Meijerink later ook bestuurslid en programmeur was, kwam hij naar Nijmegen om te studeren. Naast zijn activiteiten als tourmanager van de Amsterdamse band Krang en vj bij Stanzacrew, deed hij de afgelopen drie jaar vooral relevante ervaring op bij Valkhofaffaire. Een Nijmeegs festival dat deels onder zijn leiding uit een faillissement omhoog krabbelde. Meijerink: “Ik ben dus wel bekend met de druk van een krap budget.” Doornroosje heeft namelijk, net als veel collega zalen, zo zijn financiële problemen. Reden voor voormalig programmeur Albert Reinink om naar het Burgerweeshuis te vertrekken. Reinink: “Alles stond bij Doornroosje in het teken van subsidies en nieuwbouw. Die druk van het geld heeft invloed op je werk, je creatieve doen en laten. En daar werd ik een beetje moe van. Wat dat betreft heb ik op mijn nieuwe plek meer ruimte.” Meijerink onderkent de beperkingen van een krap budget, maar ziet het anders. “Het ligt er aan hoe je er mee omgaat. Met een beperkt budget toch een goede programmering neer weten te zetten zie ik juist als een uitdaging.” Op welke manier hij dit gaat doen, en welke vorm die programmering precies gaat aannemen, kan Meijerink nog niet zeggen. “Het klinkt natuurlijk altijd leuk als je zegt dat alles anders moet, maar daarvoor is het nu nog te vroeg. Ik ben nog maar net begonnen met inwerken. Ik ga in ieder geval proberen het publiek dat de afgelopen jaren door een groeiend aanbod in de omgeving naar andere zalen vertrokken is, weer terug te krijgen. Daarin zul je soms ook commerciële concessies moeten doen. Dan kun je daarna weer iets neerzetten dat artistiek meer verantwoord is.”