Prijsverlaging V2/ Excelsior ‘niets nieuws’

Menig label hanteert al langer vergelijkbare prijzen

Afgelopen vrijdag kondigden Excelsior en V2 Benelux aan de cd-prijzen van hun locale acts met 20% te verlagen. Maar terwijl Ferry Roseboom in De Volkskrant spreekt van een ‘kleine paleisrevolutie’ lijken zijn collega’s niet echt onder de indruk.

Menig label hanteert al langer vergelijkbare prijzen

“Wij zitten al op die prijs. Ik verbaas me dan ook een beetje over de ophef.” Aan het woord is Klaas Schippers van de Konkurrent die niet echt onder de indruk is van het nieuwe prijsbeleid van Excelsior en V2. Deze labels kondigden afgelopen vrijdag aan per direct de cd-prijzen van alle Nederlandse acts met 20% te verlagen. Betreffende cd’s worden voortaan voor een bedrag van 9,60 (normaal vaak 11,99) aan de detailhandel aangeboden. Een prijs waar de Konkurrent met zijn locale acts vaak ver onder zit. Ook Suburban zit met gemiddeld 10.85 -over de gehele catalogus- duidelijk onder de ‘normale’ prijs. Toch vindt Ronald Drayer het een goed initiatief: “Je moet iets doen. Ik begrijp ook niet waarom de prijs zo omhoog is gegaan.” Aan Ingmar van Wijnsberge heeft dit in ieder geval niet gelegen. Zijn label Munich hanteert volgens hem al 25 jaar dezelfde marges en komt daarmee tegenwoordig op een prijs van tegen de 11,00 Euro. En hoewel het label met de tijdelijk lager geprijsde Munich Delight cd’s met de nieuwe Excelsior prijs kan concurreren, zou Munich een dergelijke standaardprijs niet overleven. Wijnsberge: “Ik zou niet weten waar ik het vandaan zou moeten halen. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat bij Excelsior doen.” Bij Virgin laten ze eveneens weten dat een standaard prijsverlaging onhaalbaar is. Maar volgens Raymond Ligthart is het eigenlijk niets nieuws wat Excelsior en V2 doen. Ligthart: “Tijdelijk lagere prijzen worden al jaren door de verschillende maatschappijen gehanteerd. En wat Excelsior doet is in feite niet veel anders dan wat er met de Midprice cd’s al veel langer gebeurd. Want op het nieuwe album van Supersub na betreft het vooral oudere titels.” CNR is het enige label in dit rijtje dat niet met de cd-prijs bezig lijkt te zijn. Bob Vos: “Uiteindelijk maakt die prijs niet veel uit als mensen iets echt willen hebben. Je kunt dan ook beter de klant proberen te overtuigen een cd te kopen door hem bijvoorbeeld mooi te verpakken of er andere extra’s aan toe te voegen.”