Ze zijn er nog; onafhankelijke muziekbladen. Maar onafhankelijkheid lijkt ook meteen gepaard te gaan met financiële problemen. Opscene is niet meer, het Belgische Gonzo Circus heeft het moeilijk en ook het Nederlandse Fake zit in de problemen. Allemaal om dezelfde reden; geen geld.
NTG-baas Clement Postmus vertelde afgelopen vrijdag in het mede door de VPRO georganiseerde Salon Fantasio weliswaar dat iedereen een blaadje kan oprichten, maar het blaadje in leven houden is een ander verhaal. Tenminste; als je met je blad niet de spreekbuis wil zijn van een bepaalde organisatie. Vandaar ook de ondertitel van Fake: ‘het enige blad dat geen fake is’. Wim van den Herik, oprichter van het blad: “Voor zover je nog van andere bladen kunt spreken. Het zijn meer showcases van organisaties. Of ze profileren wat er bijvoorbeeld in de zalen te doen is, zoals Live XS. De Fret beperkt zich als spreekbuis van het NPI enkel tot het Nederlands product en het verhaal van Oor is bekend. Dat is meer een goede up to date agenda. Ik heb wel begrip voor hoe ze werken, maar ik laat het links liggen. ”
Van den Herik richtte Fake vier jaar geleden op nadat hij zich inhoudelijk niet meer kon vinden in de koers van Opscene, waar hij vanaf het begin bij betrokken was. Hij richt zich met Fake vooral op abstracte elektronica, bijzondere dance en aparte gitaarmuziek. Verder is er veel aandacht voor kleine, meer en minder obscure labels in binnen en buitenland.
Van een spreekbuis is hier inderdaad geen sprake. Maar er moeten toch andere manieren zijn om te overleven.
Van den Herik: “Misschien zijn er wel adverteerders genegen in Fake te adverteren. Maar het werven van advertenties en het bijhouden van betalingen is weer een dagtaak extra. Ik ben daar ooit wel mee begonnen, maar dat heb ik al snel laten verslonzen.”
Dus draait Van den Herik nog steeds alleen voor de kosten op. Kosten die volgens hem door de invoering van de euro alleen maar opgelopen zijn, waardoor hij het niet meer kan bolwerken. Opgeven wil Van den Herik echter niet. Evenmin wil hij zijn blad op het internet voortzetten. De tastbaarheid van een echt blad blijft toch belangrijk.
Toch schijnt er enig licht aan het einde van de tunnel. Worm, een Rotterdamse organisatie die zich richt op het presenteren en produceren van experimenteel beeld en geluid lijkt geïnteresseerd Fake te adopteren. Van den Herik: “Ik ben niet bang dat Fake hierdoor een veredeld clubblad voor Worm zal worden, maar toch moet ik oppassen mijn onafhankelijkheid te bewaren.”
Fake in de problemen
Muziekblad voor de ‘underground’ vraagt om hulp
Muziekblad Fake, naar eigen zeggen het enige blad dat geen fake is, dreigt door financiële problemen op te moeten houden. Oprichter Wim van den Herik hoopt op steun van buiten, hoewel dat de onafhankelijkheid wel weer in gevaar kan brengen.