Vynalogica: nieuw label op oude elektronica Vynalogica: nieuw label op oude elektronica

Centrum Elektronische Muziek basis voor nieuwe geluiden

Vynalogica: nieuw label op oude elektronica

Centrum Elektronische Muziek basis voor nieuwe geluiden

De studio van het Centrum Elektronische Muziek was in de late jaren vijftig the place to be voor elektronica minnend Nederland. Inmiddels is het de basis van Vynalogica, een label dat de studio met het aantrekken van hedendaagse muzikanten weer nieuw leven inblaast.

Centrum Elektronische Muziek basis voor nieuwe geluiden

Sommige mensen grijpen terug naar oude muziekstijlen, anderen naar oude apparatuur. Zo ook Ruud Lekx (Rude66). Hij richtte samen met collega Jouke Schouwstra het label Vynalogica op. Het doel is muziek uit te brengen die gemaakt is op ooit supermoderne maar inmiddels antieke apparatuur. Apparatuur die tot voor kort stond te verstoffen in de studio van het Centrum Elektronische Muziek (CEM), de oudste elektronische muziekstudio van Nederland. Lekx: “De studio is in 1956 opgericht door Philips. Die wilde alle nieuwe (test)apparatuur en de mensen die daarmee konden werken bij elkaar hebben zitten. Er werd in het begin ook wel muziek op gemaakt, maar op een gegeven moment ging iedereen over op de computer.” Met als gevolg dat de studio een museum werd. Zonde, zo vonden de heren. De studio zou een veel actievere rol kunnen spelen binnen het CEM, dat als doel heeft de drempel naar de elektronische muziek te verlagen. En dus werd er een aantal muzikanten uitgenodigd om in de studio een EP op te nemen. Muzikanten die het wel gewend zijn met elektronica te knutselen, zoals DNTEL en Legowelt vs. Orgue Electronique. Zij bleken inderdaad geen problemen te hebben met de oude apparatuur. Lekx: “DNTEL ging heel voortvarend te werk. Zo van ‘hé wauw, laten we dit eens proberen’ en ‘wat zou er gebeuren als we dit snoertje daarmee verbinden.’” Opvallend is dat het resultaat vrijwel identiek is aan het werk dat we al van de artiesten kennen. Een teken dat het geluid in de muzikant zit, en niet in de apparatuur? Danny Wolfers van Legowelt: "Je maakt toch de muziek die je wilt maken. Het is ook wel een uitdaging om gewone geluiden uit de apparatuur te halen, want dat is best moeilijk. Vaak worden er dan ook van die vage noise-scapes mee gemaakt." Misschien dat de komende artiesten (waaronder Lekx –alias Rude66- zelf) wat meer uit de bocht zullen vliegen. DNTEL en Legowelt vs. Orgue Electronique liggen begin november in de winkel (distributie: Clone). Voor meer info en de komende releases kun je terecht op de www.cemstudio.com of info@cemstudio.com

nu op 3voor12