Nu de eerste chocoladeletters in de schappen liggen als voorbode van het kadoseizoen, is dat ook het startsein voor de platenbazen om hun conservatiefste snoepgoed uit te stallen. Zo maken ze misschien toch nog kans op een kerstgratificatie dit magere jaar.
Meer nog dan voorafgaande jaren mikken de grote platenmaatschappijen op het oudere muziekkopende publiek dat geen tijd, kennis of kennissen heeft om te downloaden of te branden. Loop het album release rijtje maar na:
Warner komt met David Gray en LeAnn Rimes, Sony mikt op Pearl Jam en J-Lo en Universal richt zich op de kanonnen Andrea Bocelli, U2 en Shania Twain. Om een voorbeeld te geven; Shania’s laatste album ‘Come On Over’ werd wereldwijd maarliefst 28 miljoen keer legaal verkocht. BMG, dat de mazzel heeft dat skatemeisje Avril Lavigne breed aanslaat, zet verder Santana en ene Elvis in.
Trots rondbazuinend dat het verzamelalbum met dertig verzamelde Elvis nummer-een hits in maarliefst 17 landen op nummer 1 binnenkwam, zal deze gouden dode snel concurrentie krijgen van andere oudgedienden.
The Stones zetten namelijk ook hun backcatalogus met 36 hits en vier nieuwbakken songs in onder de noemer ‘Forty Licks’. Elvis beslechtte de strijd gisteren door het dubbelalbum van The Stones voor te blijven in de Britse albumlijst. Beide verzamelalbums zijn een slim ideetje dat hun uitbaters gejat hebben van The Beatles. Zij immers likten met hun enorme succes van hun twintig verzamelde hits op ‘1’ als het ware de weg vrij voor Elvis en The Stones.
EMI Music Group heeft verder flink geïnvesteerd in het binnenboord houden van Robbie Williams, die zijn album ‘Escapology’ al klaar zou hebben.
Naar verluidt zou Robbie’s contract 80 miljoen Pond waard zijn (128 miljoen Euro). In verhouding niet slecht voor een artiest die vorig jaar slechts een tiende van dat bedrag aan inkomsten had en wiens vermogen wordt geschat op 56 miljoen Euro. Al vallen die cijfers weer in het niet bij het vermogen van Sir Paul McCartney van 1,14 miljard Euro.
Nu we het toch weer over The Beatles hebben; de Beatles-cover ‘The Long And Winding Road’, nu in een versie van Pop Idol sterren Will Young en Gareth Gates, staat voor de tweede week nummer een in Engeland. Niet verwonderlijk wanneer je weet dat beide heren daar nog steeds de twee bestverkochte singles van dit jaar in handen hebben.
Net in de week dat Hear’Say –de eerste lichting gefabriceerde tv-bands- uiteenspatte, blijkt ook Amerika besmettelijk voor de impact van de tv formule, die daar American Idol heet.
De debuutsingle ‘A Moment Like This’ van winnares Kelly Clarkson, tot voor kort nog serveerster in Texas, verkocht daar in de eerste week 236.000 exemplaren. Op de volledig ingestorte Amerikaanse singlemarkt goed voor 60% van alle in die week verkochte singles. Ondanks dat de radio achterbleef –ze zou slechts nummer 40 staan op grond van airplay alleen– staat de 20-jarige zangeres nu toch nummer 1 in de door airplay gedomineerde Billboard’s Hot 100.
Het lijkt nog wat vroeg voor een Kelly Clarkson Greatest Hits, maar zo’n singletje zal de kerstman graag in heel wat Amerikaanse schoenen proppen.
Cijfers en Letters: LETTERS, LIKKEN EN SERVEERSTERS
Hitparade-expert Menno Visser analyseert onder de noemer Cijfers En Letters maandelijks het gekommaneuk van de trends op zoek naar de emotie achter de lijstenbrij. In aflevering 9 kijkt Menno naar de releaselijsten van de kadomaand en
oreert hij over een Texaans serveerstertje.