De laatste benen van de platenindustrie

Het failliet van de traditionele geluidsdrager

De laatste benen van de platenindustrie: welke weldenkende jongere koopt nog een veel te dure cd? Formuleert de platenindustrie al een passend antwoord op de schrikbarend dalende verkoopcijfers? Is de cd achteraf gezien de redding van of de nekslag voor de muziekindustrie? Hoe lang hebben platenmaatschappijen eigenlijk nog te leven in het kopieertijdperk? In dit dossier bundelen VPRO’s cultureel televisiemagazine R.A.M. en 3VOOR12 de krachten om op een aantal van deze vragen het antwoord te vinden.

Het failliet van de traditionele geluidsdrager

De laatste benen van de platenindustrie: welke weldenkende jongere koopt nog een veel te dure cd? Formuleert de platenindustrie al een passend antwoord op de schrikbarend dalende verkoopcijfers? Is de cd achteraf gezien de redding van of de nekslag voor de muziekindustrie? Hoe lang hebben platenmaatschappijen eigenlijk nog te leven in het kopieertijdperk? In dit dossier bundelen VPRO’s cultureel televisiemagazine R.A.M. en 3VOOR12 de krachten om op een aantal van deze vragen het antwoord te vinden. De platenindustrie klaagt steen en been over teruglopende cd-verkopen, en het probleem van het downloaden en filesharing, waardoor consumenten kosteloos muziek consumeren zonder daarvoor de rechten (royalties) af te dragen. Toch is de industrie zelf oorzaak van dit probleem. Zij hebben immers de drager (cd) uitgevonden die digitale en dus per definitie kopieerbare informatie bevat. Het is aardig om te kijken hoe de muziekindustrie zich de afgelopen decennia tot de drager van muziek heeft verhouden. Eerst was er alleen bladmuziek. Niet de uitvoering, maar het liedje leverde de inkosmsten op. Met de rock 'n roll was het niet het liedje zelf maar de uitvoering die ertoe begon te doen, vanaf dat moment werd de drager belangrijk. Vinylsingles en later lp's waren een gigantische bron van inkomsten, die later nog eens verveelvoudigd werd door de cd. De industrie kon toen al weten waar de gevaren zaten. Nu er dankzij de technologische ontwikkelingen helemaal geen dragers meer nodig zijn om muziek te verspreiden, kan de industrie zich opnieuw over haar rol gaan bezinnen. Platenmaatschappijen zullen zich net als vroeger met marketing en a&r moeten gaan bezighouden en middelen bedenken om via advertenties, reclamespotjes of opname in filmsoundtracks hun muziek toch te verhandelen. Anders gezegd; de muziekindustrie is met het minder wordende belang van de drager geen platenindustrie meer, maar weer gewoon een muziekindustrie, waarmee de cirkel rond is. In de aflevering van R.A.M. van 5 november 2002 was de reportage 'de laatste benen van de platenindustrie' te zien, plus een aansluitende discussie. Beide onderwerpen komen ook zo snel mogelijk online, evenals aanvullend materiaal. Verder in dit dossier: * Gedragen geluid als verworven goed, een overzicht van de geschiedenis van de geluidsdrager. * De toekomst aan de independents, een verslag van een discussie over het imago van de muziekindustrie. * Platenbaas Daniel Miller: 'cd's are out', de voorman van het label Mute haalt tijdens het Amsterdam Dance Event uit naar de platenindustrie. * Het dossier cd-prijzen waarin uiteen wordt gezet hoe prijzen tot stand komen en de vraag centraal staat of cd-prijzen te duur zijn. * Een aflevering van het internet-programma Ziel En Zaligheid waarin Michel de Hey (de dj die in R.A.M te gast was) zijn levensverhaal vertelt aan de hand van zijn favoriete muziek.