Muziekverkopen gedaald Muziekverkopen gedaald

De platenmaatschappijen en de winkels proberen het tij te keren, maar maken ruzie over hoe dat moet

Muziekverkopen gedaald

De platenmaatschappijen en de winkels proberen het tij te keren, maar maken ruzie over hoe dat moet

Ruim vijf procent minder cd's gingen over de toonbank het afgelopen jaar. De grootste terugloop was de verkoop van singles.

De platenmaatschappijen en de winkels proberen het tij te keren, maar maken ruzie over hoe dat moet

Het afgelopen jaar daalde de verkoop van muziekcd's met ruim vijf procent. Dat heeft het NVPI, de overkoepelende organisatie van de platenindustrie, bekend gemaakt. De grootste teruggang was te vinden in de verkoop van cd-singles. De verkoop van deze geluidsdragers is met ongeveer tien procent gedaald. Vooral jongeren, die traditioneel veel muziek aanschaffen, laten het afweten. De NVPI wijdt de dalende cd-verkopen vooral aan het downloaden van muziek van Internet en het branden van cd's, omdat de verkoop van de lege schijfjes sterk is gestegen. Oplossingen, daar gaat het om. De NVPI zoekt het vooral in een "goed alternatief" voor de illegale downloads. Alle ogen zijn daar gericht op de twee betaalde muziekdiensten op Internet, Pressplay en Musicnet. Of deze legale Napsters werkelijk aan de eisen van muziekliefhebbers voldoen, is zeer de vraag. Zo kun je bij Pressplay maar twee tracks per artiest per maand downloaden, zodat je er een jaar voor mag uittrekken om een heel album van een artiest te verkrijgen. Bij Musicnet kan een gebruiker weliswaar honderd tracks per maand downloaden, branden is er niet bij. Omdat de meesten muziek graag ook op andere plaatsen horen dan alleen achter de computer, is ook Musicnet amper een goed alternatief te noemen. De hoge prijs van een muziekcd, al jaren een doorn in het oor van vele muziekliefhebbers, heeft volgens het NVPI vrijwel geen invloed gehad op de verkoop van muziek. Jonne Boesjes: "We kunnen de prijs wel wat omlaag doen, maar daarmee win je het niet van gratis." Directeur De Wilde van de NVGD, de vereniging van de muziekdetailhandel, ziet dit anders: "Het is niet de belangrijkste oorzaak, maar het heeft natuurlijk wel invloed." De Wilde vindt de prijzen die platenmaatschappijen rekenen voor een cd "rijkelijk hoog". Toch denkt De Wilde niet dat een prijsverlaging de oplossing is voor alle problemen. "Als een cd dertien euro kost, gaan mensen nog steeds branden." De platenmaatschappijen zien kopieerbescherming op cd's als oplossing voor de terugloop. Boesjes: "Het branden van cd's is niet te stoppen. Daarom is het belangrijk dat de muziekindustrie de muziekrechten zo goed mogelijk beschermd. En kopieerbeveiliging helpt daarbij. We hopen dat de richtlijnen van de Europese Unie op dit gebied zo snel mogelijk worden uitgevoerd." De NVGD ziet meer heil in het aantrekkelijker maken van muziek, vooral voor de jongere muziekkopers. "Al die defensieve strategieĆ«n zoals kopieerbescherming hebben geen zin zolang de platenmaatschappijen niet het contact met de consumenten hervinden." Het NVPI reageert defensief op deze opmerking. Jonne Boesjes: "Alsof ze zelf zoveel doen om het probleem op te lossen. Er wordt wel degelijk veel gedaan. Er wordt heel veel geĆÆnvesteerd, bijvoorbeeld in marketing op Internet. Chatsessies met artiesten, communities, noem het allemaal maar op. Het enige wat niet goed loopt op Internet is platenzaak.nl" (De internetsite van het NVGD, red.) Over een ding zijn het NVPI en de NVGD het in ieder geval eens. De terugloop van muziekverkoop is nog niet voorbij. Beiden verwachten dat een echte omslag nog wel enkele jaren kan duren.

nu op 3voor12