V2 Music Nederland denkt aan forse verlaging cd-prijs

Dossier cd: Worden cd's goedkoper?

Het rommelt al een tijdje in muziekland. Consumenten klagen over de hoge prijs van cd’s en branden mokkend schijf na schijf. De muziekindustrie verdedigt zich met snel gekraakte kopieerbeveiligingen en verhalen over prijzen die eigenlijk hoger zouden moeten zijn. Maar het lijkt er nu op dat de prijs van cd’s op de schop gaat.

Dossier cd: Worden cd's goedkoper?

Dat het slecht gaat met de platenindustrie is geen nieuws. Na een aantal vette jaren is de verkoop van de zilveren schijfjes nu in rap tempo aan het afnemen. De maatschappijen reageren defensief; kopieerbeveiligingen tegen het vermaledijde branden en veel vingerwijzen. Maar het lijkt erop dat er ook platenmaatschappijen zijn die voor de aanval kiezen: een flinke verlaging van de prijs. Henk Eigenbrood, directeur van V2 Music Nederland zit er hard over na te denken om de prijzen fors omlaag te doen. In feite zou het een grote test betekenen van de prijselasticiteit van de cd waar het draait om de vraag hoeveel compact discs er meer verkocht worden als de prijs daalt. Eigenbrood: "Er is geen andere oplossing. Als het zo is dat mensen nu geen cd's kopen omdat ze te duur zijn, dan zou je zeggen dat de consument wel weer gaat kopen als ze goedkoper zijn." Eigenbrood van V2 Music stelt dat een prijsverlaging om muziekluisteraars weer tot kopen aan te zetten, substantieel moet zijn. "Met 10 procent eraf kom je er niet. Je zult moeten denken aan een winkelprijs van zo'n 13 euro voor een fullprice-album." Hij ziet een dergelijke prijsverlaging ook alleen slagen als die niet opgaat voor een paar titels. "De hele catalogus moet een stuk omlaag." Raymond Ligthart, directeur van Virgin Nederland, ziet het zo'n vaart nog niet lopen. "Ik zie wel in de categorie Midprice-cd's oude albums tegen dumpprijzen weggaan, maar ik hoop niet dat zoiets ook gebeurt met fullprice-cd's." Ligthart ziet de oplossing voor dalende verkopen eerder in het richten op andere doelgroepen. "De doelgroepen 0-6 jaar en 40 plus zijn erg interessant. Die branden niet, en willen het originele cd'tje hebben." Marcel Mertens, marketingmanager van Play It Again Sam staat ook niet te springen bij stevige prijsverlagingen. "De prijzen die we hanteren zijn er niet voor niets." Toch ziet hij het halveren van cd-prijzen niet als iets wat onmogelijk is. "Als een platenmaatschappij het voor elkaar zou krijgen om twee of drie keer zoveel te verkopen is het te doen. En het zal zeker helpen om het branden tegen te gaan." Maar Mertens zegt erbij dat het niet voor alle delen van de markt opgaat en dat het alleen bij rigoreuze prijsverlagingen resultaat kan hebben. Rigoreuze prijsverlagingen is precies wat Eigenbrood voor ogen heeft. Een lagere cd-prijs zou ook een hogere prijs voor DVD's rechtvaardigen. "DVD's zijn nu ongeveer net zo duur als cd's, terwijl de productiekosten een stuk hoger liggen.", zegt hij. Eigenbrood verwacht dat de DVD interessanter wordt als het prijsverschil tussen de twee dragers duidelijk zichtbaar wordt. Maar dat de cd interessanter wordt van zo'n sterke prijsverlaging staat vast. Al zullen er nog aardig wat obstakels uit de weg geruimd moeten worden voordat de prijskaartjes aangepast kunnen worden. Zo vertelt Eigenbrood dat V2 Music internationaal aan het prijsexperiment mee zal moeten werken omdat anders parallelimporten de boel in de war schoppen. Ook zullen artiesten moeten meewerken, omdat hun royalties een percentage van de prijs bedragen. Maar volgens de V2 manager staan de artiesten die hij er tot nu toe over gesproken heeft er niet afwijzend tegenover. Dat een drastische prijsverlaging tot zoveel meer verkoop zou leiden dat er weer winst gemaakt wordt, staat niet vast. "Het is een experiment", stelt Eigenbrood. Maar de V2 directeur is er vast van overtuigd dat er iets zal moeten gebeuren om het tij te keren. "Iemand moet een eerste stap zetten.", zegt hij. "En misschien zijn wij dat wel."