Ja hoor, nu ook officieel: Telegraaf loost Oor Ja hoor, nu ook officieel: Telegraaf loost Oor

Verkoop wegens 'niet optimaal rendement'

Ja hoor, nu ook officieel: Telegraaf loost Oor

Verkoop wegens 'niet optimaal rendement'

3VOOR12 berichtte er al uitgebreid over, maar de 'deal' is nu eindelijk officieel: de Telegraaf verkoopt Oor aan de Nederlandse Tijdschriften Groep.

Verkoop wegens 'niet optimaal rendement'

Het is eindelijk officieel: de Telegraaf verkoopt Oor aan de Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG). 3VOOR12 berichtte al uitgebreid over de aanstaande overname, maar officieel wilden partijen tot vandaag niets bevestigen. Overigens zijn details nog steeds niet verstrekt. Bij dit soort overnames regent het versluierend taalgebruik. Waar het al lange tijd publiek geheim was dat Oor bezien door Telegraaf-ogen allerminst florissante tijden doormaakte (7 verkochte advertentie pagina's op een totale omvang van 80 bladzijden van het laatst verschenen nummer is in uitgeverskringen geen succes), heet het officieel in onbegrijpelijk Nederlands dat het blad ‘niet optimaal rendeerde door onvoldoende synergie op haar lezers- en advertentiemarkten’. Oor was altijd al een vreemde eend in de bijt van de Telegraaf, maar als de resultaten dan ook nog onvoldoende zijn, valt het doek, zo blijkt. Waren de advertentie-verkopen niet om over naar huis te schrijven, met de oplage van Oor ging het naar verluidt allerminst slecht. Er was zelfs een stijgende lijn waar te nemen. Het afgelopen jaar rolden tweewekelijks ruim 32.000 exemplaren van de persen. Er heerst vanzelfsprekend onrust op de redactie van Oor. De precieze gevolgen voor het blad en de redactie zijn nog onduidelijk en een overname wordt in de grote mensenwereld nu eenmaal vaak aangegrepen om een bezuinigingsronde en een personele reorganisatie door te voeren. Het is ook moeilijk voorstelbaar dat er uiteindelijk geen samenvoeging van een aantal titels van de NTG (naast Oor zijn dat o.a. Samsonic, Live XS en Strictly) zal plaatsvinden, want zo groot is de muziekbladenmarkt in Nederland nu eenmaal niet. Al zal het in dat geval wel het meest logisch zijn dat Oor als sterkste merk uit de bus komt dat overleeft. Aan de andere kant maakt het genoemde bladenpakket van de NTG duidelijk dat het bedrijf iets met rock ’n roll en jeugdcultuur heeft. Bij de Telegraaf Tijdschriften Groep lag dat met bladen als Autovisie, Prive en Hitkrant anders. En als de eigenaar van de NTG ook nog eens met regelmaat laat doorschemeren dat hij blaadjes maken het leukste vindt dat er is, dan zou de overname voor Oor nog weleens goed kunnen uitpakken. Een hobby mag immers geld kosten. En voor het geld hoeft baas Erik de Vlieger het allang niet meer te doen. Zijn geschatte jaarlijkse omzet van honderden miljoenen behaalt hij voornamelijk op de vastgoed-markt.

Nu op 3voor12