Verdwijnen Drum Rhythm ‘aderlating’ voor Nederlandse muziekcultuur Verdwijnen Drum Rhythm ‘aderlating’ voor Nederlandse muziekcultuur

Dansfestival speelde belangrijke voortrekkersrol

Verdwijnen Drum Rhythm ‘aderlating’ voor Nederlandse muziekcultuur

Dansfestival speelde belangrijke voortrekkersrol

Met Drum Rhythm verdwijnt een alom gewaardeerd festival waarvan de functie niet zo snel door andere festivals kan worden overgenomen. “Ze hebben op het verkeerde paard gewed.”

Dansfestival speelde belangrijke voortrekkersrol

“Drum Rhythm is een fantastisch festival, maar het verdwijnen ervan is niet de schuld van de nieuwe tabakswet. Die is al 10 jaar geleden aangekondigd”, aldus Pinkpop baas Jan Smeets. Maandag werd bekend dat het festival, dat geen vervangende sponsor kon vinden voor het sigarettenmerk waaraan het zijn naam aan ontleende, in ieder geval volgend jaar niet door zal gaan. Dat Drum Rhythm zo lang heeft gewacht met het vinden van een nieuwe sponsor wil Smeets niet dom noemen. “Net als de Formule 1 in België hoopten ze op een uitzondering in de nieuwe tabakswet. Ze hebben gewoon op het verkeerde paard gewed.” Smeets vindt het jammer dat het festival verdwijnt, omdat het de positie van Nederland als muziekland verzwakt. Op Drum Rhythm stonden immers namen die later op Pinkpop groter werden, zoals Lauryn Hill en Fun Lovin’Criminals. De voortrekkersrol die het festival speelde wordt beaamd door Steven Platteeuw van het Belgische Lowlands label, dat dit jaar op Drum Rhythm Bauchklang aan het Nederlandse publiek presenteerde. “Drum Rhythm wist door de opzet van het festival bepaalde artiesten en producers die interessant bezig zijn in de dance naar een groot publiek te brengen. Bauchklang is een goed voorbeeld van een innovatieve act die veel mensen op Drum Rhythm hebben leren kennen. Het verdwijnen van dit festival is dan ook een aderlating.” De volledig a-capella gebrachte muziek van Bauchklang was later dit jaar ook Lowlands te horen, een festival waar volgens Platteeuw dergelijke acts –zij het minder geconcentreerd- nog wel een podium kunnen vinden. Maar het brengen van nieuwe acts was niet de enige verdienste van Drum Rhythm. Maurice Spijker van Mojo: “Het was het enige multiculturele festival op popgebied in Amsterdam. Superzonde bovendien dat er voor dit soort artiesten, die toch al niet zo snel naar Nederland komen, een goede plek verloren gaat.” De gemeente Amsterdam lijkt iets minder te zitten met het verdwijnen van Drum Rhythm. Martijn Greeve, woordvoerder van wethouder Belliot van cultuur: “Drum Rhythm heeft bij de gemeente nooit subsidie aangevraagd, dus schuldig voelen doen we ons niet. Bovendien zijn er nog genoeg andere dingen te beleven in Amsterdam.”

nu op 3voor12