De wondere wereld van 3VOOR12 en...Lowlands

Deel III: VPRO Digitaal

Bits, bytes en Internetverbindingen zijn allemaal nodig om een website als 3VOOR12 te laten draaien. Helemaal op een festival. In dit deel de afdeling die daar verantwoordelijk voor is: VPRO Digitaal.

Deel III: VPRO Digitaal

Nog even en het feest op Lowlands zal losbarsten. Tot die tijd wordt er niet alleen bij 3VOOR12 hard gewerkt om alles tip top in orde te krijgen. Ook VPRO Digitaal is tijdens deze toch wel zeldzame tropische dagen druk in de weer. Maar wat doet deze afdeling precies? VPRO Digitaal werkt nauw samen met 3VOOR12. En om alles naar behoren te laten werken op een festival, wordt maanden van te voren gekeken wat er moet gebeuren. Reinier A. Bruijne, projectmanager festivals van VPRO Digitaal: "Eerst maakt de eindredactie van 3VOOR12 een globale outline (zie deel II). Dat geeft o.a. aan wat we te besteden hebben en op welke grootte we willen 'uitrukken'. Ik stem vervolgens alles op elkaar af en vul de outline in. Daarnaast ben ik ook bezig met bijvoorbeeld de festivalsite. Ik bedenk dan hoe het conceptueel moet werken, hoe ik het onder de aandacht kan brengen en hoe de objectstructuur in elkaar zit. Maar ook het bepalen van de hoeveelheid mensen van de afdeling Digitaal die mee moeten naar een festival, waar ze slapen en met welke externe partners we te maken (willen) krijgen, vallen onder mijn taken." Vervolgens wordt er een netwerk opgezet in de groene weiden van Biddinghuizen. Voor de stroomvoorziening gebruikt Digitaal aggregaten. Dit zijn punten op het festival waar de stroom vandaan komt voor o.a. airco, licht en elektriciteit. Daarnaast leggen de digi's een Internetverbinding aan. Bij de overweging voor welk soort verbinding, kijkt Bruijne wat er al aan faciliteiten is op een locatie. Soms kan er namelijk op een kantoorverbinding 'meegelift' worden. Dit geldt alleen niet voor Lowlands, want op de groene vlakten is niets te vinden. Daarom gebruikt Digitaal een straalverbinding en als backup drie ISDN-lijnen. Mochten deze drie lijnen ook dienst weigeren, dan kan een GSM toestel met laptop (die ook op batterijen werken) nog uitkomst bieden. Verschijnt er 'Even geduld' op de website, dan liggen alle lijnen er dus uit en heeft een in de stress geschoten medewerker snel dit bericht online gezet met het mobieltje. Digitaal gebruikt deze verbindingen voor de webcast met ondermeer audio, video en een magazine. Daarbij moet onderscheid gemaakt worden tussen live audio/videowebcast en audio/video on-demand. Bruijne: "Om een live webcast online te zetten, kunnen we kiezen uit twee manieren: lokaal en centraal. 'Lokaal' houdt in dat op het festival zelf de audio en video omgezet worden in enen en nullen (encoderen). Dit stuurt een computer naar een machinepark in Hilversum dat vervolgens het bestand online zet. 'Centraal' betekent dat het ruwe materiaal meteen naar Hilversum gaat en dáár pas geëncodeerd wordt. Het voordeel hiervan is dat de audio of video in meerdere formaten om te zetten is. Daarnaast kun je zowel audio als video afspelen in Real Audio. De bandbreedte is daar namelijk groot genoeg voor en bij lokaal encoderen niet. Jammer genoeg, is dat erg prijzig en hebben we besloten voor lokaal en Windows Media voor beeld en Real Audio voor geluid." Om tot on-demand audio en videomateriaal te komen, wordt gebruik gemaakt van Jack The Ripper. Nee, niet de gangster, maar een vierdubbele cd-bak. Hiermee 'ript' Digitaal meteen de concerten op het festival en vertaalt dat naar het juiste format. Geëncodeerd materiaal wordt – wanneer de redactieleden fijn in hun tent liggen – naar Hilversum gestuurd. Een andere optie is om het materiaal bij thuiskomst pas online te zetten. Dit is niet het enige dat Digitaal doet. Zo zorgen enkele medewerkers van de afdeling ervoor dat alles naar behoren werkt en snel iets gerepareerd wordt wanneer dat nodig is. Zoals een laptop die niet meer op de gebruikelijke manier reageert. Ook houdt iemand in de gaten of er geen mensen moedwillig lopen te zieken in het forum en hoe de server zich houdt. Natuurlijk is het af en toe wel een chaos tijdens een festival, maar daar heeft de projectmanager niet zoveel hinder van. Bruijne: "Door de jaren heen leer je gelukkig hoe je zoiets als een festival aan moet pakken. Het kan hectisch zijn en natuurlijk droom ik van te voren wel eens dat ik iets vergeten ben; van een balpen tot een straalverbinding. Maar echt in de stress schieten doe ik gelukkig niet zo snel. Het zit 'm in een goede voorbereiding." Dat laatste geldt ook voor de medewerkers van productie natuurlijk. Wat zij precies doen, lees je in het volgende deel.