Onenigheid met platenmaatschappij doet Arling & Cameron nieuwe weg inslaan

Richard Cameron: 'Voorlopig geen A & C platen'

Het duo Arling & Cameron brengt voorlopig geen platen meer uit onder die naam. Onenigheid met de platenmaatschappij speelt een belangrijke rol in deze beslissing.

Richard Cameron: 'Voorlopig geen A & C platen'

Vrijdag maakte Het Parool bekend dat het easy-tune-duo Arling & Cameron voorlopig geen nieuwe platen meer uitbrengt onder die naam. Toch is We Are A & C niet het laatste wat Richard Cameron en Gerry Arling samen zullen laten verschijnen. Dat vertelt Richard Cameron vanuit zijn huis in Berlijn. De beslissing om geen platen meer op de markt te brengen als Arling & Cameron ligt dan ook niet aan de samenwerking tussen de twee. Cameron: "Ik moet toegeven dat onenigheid met Pias een belangrijke reden is om voorlopig geen platen uit te brengen." Er is nogal wat misgegaan tussen Pias en Arling & Cameron. De platenmaatschappij had grote plannen met het duo. "We Are A & C zou door heel Europa worden uitgebracht. Maar toen ik vijf weken na de release op het Duitse kantoor van Pias aankwam, had niemand daar de plaat nog gezien", vertelt Richard geagiteerd. De Duitse tournee van Arling & Cameron bleek door slechte planning plaats te hebben in de week voordat het album bij de oosterburen in de winkels lag. "Daardoor stonden we soms maar voor vijftig man te spelen." Marcel Maessen van Pias reageert verbaasd op de opmerkingen: "Dat de plaat niet in Duitsland bekend was, is onmogelijk. Die is gewoon uitgeleverd aan alle kantoren." Rond de tournee zijn volgens de labelmanager inderdaad enkele zaken niet goed gegaan. "De release in Duitsland was uitgesteld omdat er op dat moment al zoveel releases waren. We waren bang dat de cd zou ondersneeuwen. Daardoor was de plaat inderdaad niet uit toen de tournee begon." Volgens Maessen waren de media wel op de hoogte van de optredens. Maar er zit Richard Cameron meer dwars. Onkostenvergoedingen die niet betaald worden, cd's die makkelijker als import te krijgen zijn dan via de officiële kanalen. Cameron: "Voor een platenlabel ben je een van de vele platen die wordt uitgegeven. Voor ons is een album twee jaar van ons leven." Dat een groothandel een importversie van Arling & Cameron eerder kan leveren dan Pias zelf, kan volgens Maessen een enkele keer voorkomen. En over de onkostenvergoedingen zegt Maessen niets, "Omdat dat iets is van de financiële administratie." Maessen is wel van mening dat Pias zich net zo inzet voor kleine artiesten als voor grote. "En de afspraken die gemaakt zijn tussen PIAS en het management van A & C zijn allemaal nagekomen." Hoe het ook zij, Richard Cameron heeft even zijn buik vol van platenmaatschappijen. Maar er bestaan al wel weer plannen om muziek uit te brengen. Niet meer onder de naam Arling & Cameron. En niet meer bij een platenlabel. Richard: "We halen ons eigen label, Drive-in, weer uit de kast. En er zullen whitelabel releases verschijnen, met remixes en re-releases." Cameron is niet bang daar minder aan over te houden. "Als ik zelf 900 cd's opstuur naar platenwinkels, verdien ik daar meer aan dan als een platenmaatschappij er 9000 voor me verkoopt", zegt hij nors. Het moet Richard wel van het hart dat dit soort situaties niet alleen bij Pias voorkomen. "Ik hoor het overal. De labels concentreren zich steeds meer op een paar blockbuster-acts. De rest valt tussen wal en schip." Cameron ziet zichzelf meer muziek maken voor een kleiner en select publiek. Maar ook voor die groep ziet hij nu geen nieuwe A & C plaat uitkomen. "We hebben het nu druk met andere projecten." Zo is Gerry Arling bezig met modern klassiek en is Richard Cameron doende om een EP samen te stellen met Bertrand Burgalat. "Ik heb nu weer het plezier in de muziek terug. Dat dreigde ik kwijt te raken." De platenmaatschappijenblues wordt voorlopig verholpen met een echte soundtrack. Arling & Cameron zullen de muziek verzorgen bij de verfilming van het boek De Oesters van Nam Kee. Daarnaast is de kans groot dat het duo ook de muziek bij een Duitse film gaat maken. Richard: "Het werken aan een soundtrack is fantastisch. Het idee dat je samen met een regisseur, cameramensen, editors en acteurs werkt aan een groter geheel, spreekt me erg aan."