CD kopers razend over nieuwe kopieermaatregelen

Websites in actie tegen platenmaatschappijen

Cd's die niet op je pc draaien om copiëren te voorkomen. Sony doet het al, Unviersal en BMG zullen snel volgen. De rechten van de consument in het geding?

Websites in actie tegen platenmaatschappijen

Op nieuwe Sony releases van onder meer Racoon en Ozark Henry zit een sticker, waarop staat "Will Not Play On PC/MAC". Cd's dus die het niet doen in de CD-ROM speler van de PC op je kamer. Opnieuw een preventieve maatregel van de platenmaatschappij om copiëëren tegen te gaan. Maar Sony is niet de enige, BMG en Universal zijn ook bezig met het invoeren van hun eigen versie van de kopieerbeveiliging. In Engeland en Amerika wordt door consumenten furieus gereageerd. De nieuwe beveiligingsmaatregel van de platenmaatschappijen zorgt voor grote boosheid onder consumenten. Sony cd's voorzien van het zogenaamde Key2Audio beveligingssyteem kunnen niet worden afgespeeld op een PC of MAC. Via een speciale code is het wel mogelijk om de muziek van de cd via een internetsite te streamen. Maar dat kost de internetgebruiker zonder vaste kabel of ADSL aansluting weer extra geld, terwijl er ook al voor de cd betaald is. Er is een aantal sites - Fatchucks.com bijvoorbeeld - geopend waarop lijsten met cd's staan waarvan het de bedoeling is dat ze niet te copiëëren zijn. Fatchucks roept mensen op om de muziek van die artiesten niet te kopen, of terug te brengen wanneer blijkt dat het om een anti-kopie cd gaat. De Britse Campain For Digital Rights organiseerde een actiedag waarop ze strooifolders uitdeelden met de waarschuwing voor kopieerbeveiliging. Jurgen Post, van Sony Music Nederland is niet echt bang voor acties. Hij lichtte de nieuwe maatregel toe in Dubbel Check. "Via de nieuwe European Copyright Directive hebben we toestemming gekregen om de technologie te gebruiken ter bescherming van illegale piraterij. Op een gegeven moment zijn meerdere mensen er de dupe van. Niet alleen platenmaatschappijen maar ook artiesten. We willen mensen weer bewust maken dat er betaalt moet worden voor een cd. Op een gegeven moment dachten mensen dat alle muziek gratis was." Na het neerslaan van de Napster-opstand is de sticker-actie opnieuw een zeer defensieve maatregel. Maar de grote maatschappijen werken ondertussen ook aan een 'positievere' manier van werken met digitale media. "Platenmaatschappijen moeten op een andere manier naar de business gaan kijken. Universal en Sony zijn wereldwijd verenigd in Press Play, een site waarop je tracks kunt downloaden en daarmee eigen cd maken. Press Play zal volgend jaar gelanceerd worden. De andere grote platenmaatschappijen zijn verenigd in Netmusic (Warner, EMI, Virgin en BMG)", aldus Post.