‘Dit had je kunnen zien aankomen’

MOJO directeur pleit voor meer duidelijkheid rond organisatie grote evenementen

De schuld geven aan taxi’s die de weg blokkeren vindt hij lachwekkend. De schuld toeschuiven naar de organisatie of de gemeente alleen, te makkelijk. Toch heeft MOJO directeur John Mulder zo zijn twijfels over de inspanningen die zijn verricht om de chaos rond Dance Valley 2001 te voorkomen.

MOJO directeur pleit voor meer duidelijkheid rond organisatie grote evenementen

De chaos na afloop van Dance Valley had voorkomen kunnen worden met een vroegtijdig ingrijpen van organisatie en gemeente. Dat denkt MOJO directeur John Mulder. “Als het bij aankomst van de festivalgangers al een puinhoop is, kan iedereen op zijn vingers natellen dat het ’s avonds, wanneer iedereen gelijktijdig naar huis wil, zeker een chaos wordt als je niets doet.” Natuurlijk vindt hij het verschrikkelijk wat er is gebeurd. Hij moet er niet aan denken dat hij het zelf meemaakt bij een van de MOJO festivals. Begrijpelijk, de vergelijking met Lowlands is immers snel getrokken. Ook dit festival lokt tienduizenden bezoekers naar een landelijke omgeving met kleinere aan- en afvoerwegen. Toch durft Mulder met zekerheid te zeggen dat eenzelfde chaos zich bij Lowlands niet zal voordoen. “Ik zeg niet dat wij alles goed doen, de wijsheid in pacht hebben. Integendeel, we leren elke dag. Ook bij ons gaat er wel eens iets fout. Maar op dit soort problemen kan je gewoon voorbereid zijn.” Van de verklaringen die nu de ronde doen moet Mulder hard lachen. “Taxi’s blokkeren de weg. Wat een onzin! Als je je zaakjes geregeld hebt, is er een mobiliteitsplan waarin je in overleg met alle partijen, dus ook de taxichauffeurs, duidelijke afspraken hebt gemaakt. Daarnaast moet je natuurlijk altijd een uitwijkoptie hebben. Een reserveplan. Daar was hier kennelijk geen sprake van. Stel je voor dat er echt iets was gebeurd op het terrein. Een tent in de fik of zo. Dan moeten er toch ook ambulances van en naar het terrein kunnen.” Behalve het investeren van miljoenen in in het opstellen van mobiliteitsplannen, onstnappingsroutes en rampenplannen voor evenementen, predikt Mulder vooral een kleinere groei. “Van 60.000 naar 80.000 of 90.000 is natuurlijk een ongelofelijk grote sprong. Dat zouden we bij MOJO nooit aandurven. Het is financieel wel heel aantrekkelijk, dat begrijp ik. Voor Lowlands zouden we ook zonder problemen 70.000 kaartjes kunnen verkopen. Maar toch doen we dat bewust niet, simpelweg omdat het in onze ogen niet verantwoord is.“ Voor de duidelijkheid: Lowlands verkocht vorig jaar 55.000 tickets, dit jaar zijn daar 2.500 bijgekomen. Inderdaad een gestage groei. Hoewel hij indirect concludeert dat de organisatie toch wat steekjes heeft laten vallen, wil hij de schuld niet zomaar afschuiven op diezelfde organisatie. “Iedere organisator van een evenement moet in eerste instantie natuurlijk zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, ” aldus Mulder. “Maar ook de overheid mag wel eens wat duidelijkheid scheppen. Er zijn voor dit soort evenementen helemaal geen algemene richtlijnen. Het wordt volledig overgelaten aan een individuele organisator en de plaatselijke gemeente.” En die gemeentes mogen best wat voorzichtiger zijn, vindt Mulder. “Je zou verwachten dat ze na Enschede en Volendam toch iets grondiger te werk gaan.”