Het Lek 20-10-99
Algemeen:
Een wereldse uitzending van Club Lek met muziek van de "Haagse Human
Drum Computer" DJ Kikke, magnapop van Krezip (uit Tilburg), voor het
eerst echte traditionele wereldmuziek van de Oezbeekse zangeres Yulduz,
en allovertheworld muziek van het Amsterdamse duo Arling & Cameron. De
zaal leek aanvankelijk helemaal afgeladen vol met liefhebbers van
Krezip, maar tot en met 1 uur toen de laatste tonen van Arling & cameron
klonken bleef het -ondanks wat technische moeilijkheden in de zaal-
afwisselend, leuk & hartverwarmend gezellig. Dat kwam vooral door
Krezip
Drie meiden en twee jongens die -zonder het zelf te weten- in al hun
charme en naïviteit erg aan Magnapop (weet u nog?) deden denken.
Hilarisch interview met Jacqueline & Anne, goed optreden, waarin vooral
opviel dat de simpele nummers met enorm veel vocale kracht en inspiratie
werden gebracht. De vele fans die deze nog vrij onbekende hadden
opgetrommeld, zorgden voor het hardste applaus van de avond. Heel wat
bescheidener was dat applaus bij
DJ Kikke
De Haagse drummer Ruben van Roon (o.a. Jazzmeteors, Capricorn, Hans
Dulfer) heeft het nog niet zo druk dat hij zich geen zijpad als DJ Kikke
kan veroorloven. In een boeiend gesprek legde Ruben uit waarom het
drumgeluid anno 1999 zo sterk verouderd is dat drummers zich wel moeten
gaan meten met de sample-apparatuur. op het kleine podium vocht DJ Kikke
deze slag vervolgens zelf uit door naast een aantal toverdozen ook een
klein drumstel te gebruiken. Helaas voegde het live drum werk zo weinig
toe aan de set dat de uitslag voorlopig in het voordeel van de computer
uitsloeg. Maar... niet slecht voor een eerste (!) optreden. Het was
zeker niet de eerste keer voor...
Yulduz
Deze Oezbeekse zangeres is in eigen land en in het wereldmuziekcircuit
al lang en breed een gevierde ster, maar probeert nu naar de popwereld
door te breken met haar cd Yulduz (geproduceerd door de Nederlandse
Attie Bauw). In het interview kwam ze door haar gebrekkige kennis van
het Engels (en Jaap Boots' gebrekkige kennis van het Oezbeeks) niet echt
uit de verf maar tijdens het zingen met haar vier begeleiders gooide ze
geroutineerd alle schroom van zich af en zong de sterren van de hemel.
Het kritische maar open Club Lek publiek (wat zijn dat toch een toffe
mense, mense) liet zich gaandeweg overrompelen. Dat ging wat langzamer
bij...
Arling & Cameron
Want dit Amsterdamse all-in gezelschap, uitgebreid met Fay Lovsky en
Herr Dr. Klug de bellenblazende dwarsfluitist, had te kampen met veel
technische moeilijkheden. Door een uitgebreide en ingewikkelde line up
had de Club Lek-techniek wat moeite met alle (snelle) ombouwtjes,
waardoor het podium geluid onder de maat was. Op de radio en in de zaal
was er niets te bemerken van dit alles en speelden Richard Cameron &
Gerry Arling zich briljant door de moeilijkheden heen. Wat een
topamusement!Wereldmuziek in de zuivere betekenis van het woord, had
Richard Cameron in het interview al haarfijn uitgelegd aan Jaap Boots.
In feite, stelde hij, zijn de zogenaamde 'wereldmuzikanten' die zich
terugtrekken in een domein van etniciteit eigenlijk minder
'wereld-muziek' aan het maken, dan bijvoorbeeld Arling & Cameron, die
voor hun muziek putten uit rock, hiphop, klassiek, easytune, Japanse
supermarktmuzak, pop etc. Nee, hij wilde geen waarde-oordeel uitspreken
over Yulduz die kort daarvoor had opgetreden, het was slechts een
constatering. Een verrassende invalshoek die A & C muzikaal meer dan
waar konden maken. Hoogtepunt; de easytune-deun "Everybody has bad
dreams...tralalalala".
Krezip krachtig in Club Lek. Plus: Yulduz, DJ Kicke en Arling & Cameron.
Drie meiden en twee jongens maken grote indruk op VPRO-podium. Verder op het podium: DJ Kikke, Carling & Ameron en Yulduz.