Tijd om te dansen op het nieuwe album van Queens of the Stone Age
Sowieso een goeie dag voor rockliefhebbers met platen van The War On Drugs en Triggerfinger
Waarom het vandaag verschenen negende album van Queens of the Stone Age zo uptempo swingt? Omdat Josh Homme gewoon ’ns zin had om te dansen, roept de frontman in interviews over Villains. En inderdaad, het is allemaal kurkdroog geproduceerd door Mark Ronson, met wat minder zwaar ronkende riffs en wat meer huppelende slaggitaartjes. Luister die single ‘The Way You Used to Do’ maar eens, dat is toch gewoon een ZZ Top-dansvloervuller voor de bestgeklede mannen. ‘Feet Don’t Fail Me Know’ heeft een discobeat én op de achtergrond zelfs een feestelijke synthesizer. Het klinkt allemaal nogal niets aan de hand, maar dat is misschien juist wel een nieuwe stap voor Queens of the Stone Age, nadat Josh Homme ook een plaat produceerde voor rock ’n roll-mastodont Iggy Pop (waarover we hem vorig jaar spraken).
Als vorige album …Like Clockwork het verwerken van zijn bijna-dood-ervaring was, zoals hij vertelde in dit interview, dan is Villains weer een viering van het leven. Maar wel eentje met de duivel op je schouder, zoals je op het supercoole artwork kunt zien.
Er zijn meer albums uit die bij de rock ’n roll-liefhebber een slijmerig Pavlov-effect zullen oproepen: nadat de Vlaamse rockband afgelopen weekend op Lowlands al een verrassingsshow gaf, brengt Triggerfinger nu Colossus uit. Eerlijk gezegd nogal een ongeïnspireerde plaat die nog niet eens in de schaduw van Queens of the Stone Age mag staan. En natuurlijk is er de fenomenale plaat van The War On Drugs, ons 3voor12 Album van de Week. Daarover maandag meer. Allemaal te gepolijst voor je? Luister dan de nieuwe van garagerocksensatie Together PANGEA die heel erg The Black Lips klinkt, of anders Orc van Thee Oh Sees.
Makkelijk op de hoogte blijven van alle nieuwe muziek? Abonneer je op de 3voor12 #NIEUWEMUZIEK playlist op Spotify. Nog meer #nieuwemuziek vind je in ons dossier.