De Machine #37: Lowlands en de dynamiek van een driedaags festival
En de logische comeback van de cd
In de nieuwste aflevering van onze muziekindustriepodcast De Machine praten Niels Aalberts en Atze de Vrieze over de logische comeback van de cd. Want nu streaming muziekdiensten al bijna een decennium gemeengoed zijn voor de muziekliefhebber en vinyl opnieuw een plekje heeft veroverd, dumpt menigeen zijn hele cd-collectie. Gevolg: voor een prikkie koop je mooie tweedehands cd’s, op de vrijmarkt, platenbeurs en in je favoriete muziekwinkel. Wat blijkt? Ook jonge kopers op zoek naar 90s goud vinden dat interessant. We checkten de grootste cd-hits en vroegen winkeliers naar de belangrijkste winkeldochters in hun tweedehands cd-bak. Wil iemand R.E.M.’s Monster nog of Trijntje en het Metropole Orkest…?
Verder: Lowlands komt eraan. Ziet Eric van Eerdenburg ook die bijzondere dynamiek van driedaagse festivals waarbij bezoekers op vrijdag la(a)t(er) aankomen en op zondagavond de afsluitende headliner soms zomaar laten schieten en al in de auto naar huis stappen? Hoe komt dat en hoe speelt hij daarop in met zijn festival?
En door al die festivals staan de clubs en zalen de hele zomer leeg. Of toch niet? Wat doen gerenommeerde Nederlandse clubs om de aanzuigende werking van festivals te pareren en hun zaal toch vol te houden bij mooi weer? Waarom zet TivoliVredenburg 400 schilderezels in hun grootste zaal neer en komt daar serieus volk op af?
Abonneren kan natuurlijk direct. Hier op iTunes. Hier op Stitcher. Hier op Spotify. Hier als RSS feed.