ADE18: Colin Benders en Metropole Orkest vermijden botsing

Bijzondere samenwerking klinkt uiteindelijk toch niet heel bijzonder

Het leek een enorme botsing te gaan worden, bij het openingsconcert van Amsterdam Dance Event. De wilde modulaire synths van Colin Benders, in samenwerking met het strak gearrangeerde Metropole Orkest. Vanaf het begin blijken de twee uitersten een andere aanpak te kiezen: die van het samensmelten.

Het Metropole Orkest maakte vorig jaar indruk met een al even opzienbarende samenwerking. Die met Jameszoo, pakte fantastisch uit. Dit jaar gaat het orkest voor een dubbelslag, in twee verschillende hoeken. In de Ziggo Dome samen met EDM-kanon Hardwell, en vanavond met synthtovenaar Colin Benders in de Melkweg. Dirigent Jules Buckley zei het al, ze ‘gingen een beetje voor de sound van Blade Runner’. Iets meer dan een beetje blijkt vanavond. De melodieën zitten vol jaren tachtig-melancholie, vanuit borrelende elektronica ontstaan weelderige vioolpartijen, de weggedraaide uithalen van Benders worden door koperen blazers uitgesmeerd. Het is haast onmogelijk om niet aan het symfonische werk van Vangelis te denken.

Maar waar die symfonische muziek zo eind jaren zeventig en begin tachtig overliep van de serieuze types, spat vanavond het plezier er vanaf. Als Benders niet katachtig krom gebogen over zijn synths staat, kijkt hij lachend over zijn schouder naar het orkest. De enige die een grotere grijns heeft vanavond is de percussionist van het orkest, die kijkt hoe drummer Adam Betts zich in het zweet werkt. Als hij een paar minuten vol haast vastlopende roffels uit zijn polsen schudt, is meteen duidelijk waarom hij de vaste drummer van beatvirtuoos Squarepusher is.

En toch hè. Ondanks al het plezier en de enome groep virtuozen op het podium, stijgt het vanavond niet op. Op de mooiste momenten lijken de knorrende machines het orkest uit elkaar te trekken, de klanken te saboteren. Maar te vaak vloeit het perfect samen. Knap, maar het haalt alle spanning uit de toch al behoorlijk zoete composities. Aan de andere kant: hiermee is de samenwerking wel een goede entree voor muziekliefhebbers die normaal niet van gefreak op synthesizers houden. En dat is tegelijk een compliment en verwijt over de avond.

Meer ADE18 vind je in ons dossier 

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12