ADE17: Metropole geeft Jameszoo een soms adembenemend mooi maatpak
...Waar de manie gelukkig al gauw doorheen scheurt
Daar zit de Bossche producer Jameszoo dan in de Melkweg, omringd door het bijna vijftigkoppige Metropole Orkest. Hier een stel vibrators als percussie (ja echt!), daar een stel vogelgeluiden, en natuurlijk ook een paar dweperige strijkpartijen. Wie had ooit gedacht dat zijn debuutplaat Fool zo kon klinken?
Het oorspronkelijke album voelde vaak als de mafste collage denkbaar: weird getrommel met lyrische piano, dan weer een fusion-achtige jam of iets dat met enige goede wil als een beat kan worden gezien. Soms kwam alles samen als een hedendaagse jazzband die ook gerust in het Bimhuis had kunnen spelen (of in het geval van Jameszoo: misschien eerder de Toonzaal). Dan weer brokkelden zijn producties helemaal af, en leek hij de stukken willekeurig weer in elkaar te steken met geen enkel houvast voor de luisteraar.
Geen wonder dat Jameszoo met open armen werd ontvangen in de Brainfeeder-familie van Flying Lotus, maar des te opmerkelijker dat ook het Metropole Orkest zo graag met hem wilde werken voor de opening van Amsterdam Dance Event. Werkt dat? Hoe verandert de muziek? Nou, Fool wordt door het orkest in een sierlijk maatpak gestoken, hij krijgt een chique knipbeurt en is soms bijna onherkenbaar. Het ene nummer lijkt het alsof slechts een enkele akkoordenprogressie of drietal melodielijnen is gebruikt voor een nieuwe compositie, bij een song als ‘Flu’ blijven ze vrij trouw aan het origineel.
De eerste nummers blijven iets té keurig en tuttig – wat wel te verwachten is met zo’n samenwerking – maar steeds vaker komt de manie van het album er ook doorheen gescheurd. Nadat John Dikeman een gillend hysterische atonale saxofoonsolo speelt die nauwelijks in bedwang te houden is, wordt de show soms adembenemend mooi. Er zijn meeslepende bombastische momenten waar het orkest alles uit de kast trekt, piepkleine intieme passages met trage en bedwelmende melancholische orgel-akkoorden en vioolsolo, en momenten waarop gewoonweg keihard wordt gefreaked. Op papier klonk het als een onmogelijke combinatie, maar Metropole en Jameszoo halen het beste (en soms ook raarste!) in elkaar naar boven.
Meer ADE? Lees alle verslagen en interviews in het ADE-dossier.