Geen bombast, geen drama. Gewoon eerlijke, hyperpersoonlijke indiepop met een melancholische ondertoon waar je stil van wordt. Sunday (1994) laat op de Novus Stage horen dat mooie muziek niet per se braaf hoeft te zijn. Integendeel. Hun liedjes klinken live nog intenser dan op plaat. De band speelt strak maar gedoseerd. Sunday (1994) balanceert op het randje van uitbarsting, maar kiest er steeds bewust voor om terug te trekken. Dat maakt hun muziek des te spannender.
Deadletter, afkomstig uit de grimmige krochten van Yorkshire, maar getekend door hun verblijf in Zuid-Londen, bouwen hun set op als een confrontatie. Muzikaal is het strak, cleaner dan je zou verwachten van een band die klinkt alsof ze hun repetities houden in de schuur van de buurman. De baslijnen zijn vettig en dominant, de sax giert als een sirene door de nummers heen. Het publiek, een mix van nieuwsgierige Zeeuwen en doorgewinterde postpunk-pelgrims, gaat er verrassend gretig in mee. Zelfs de nieuwsgierige festivalgangers die aanvankelijk blijven hangen uit “eens kijken wat dit is dan” luisteren de set tot het einde af.